Artalk.cz

denní tisk 21. – 26. 7. 2014

Jan H. Vitvar se v pondělním Respektu zaměřil na výstavu Orbis pictus Františka Kupky : Mezi symbolismem a reportáží v Západočeské galerii v Plzni. Jan Šída v Právu hodnotí dvě fotografické výstavy v galerijním prostoru pražského Českého centra: Sarajevský atentát 1914 a Fotografové války.

Úterní Hospodářské noviny přinášejí recenzi výstavy Vlasty Vostřebalové Fischerové v GHMP od Lenky Lindaurové. „Výjimečná výstava je pro většinu diváků velkým překvapením a připomíná také, jak bylo výtvarné umění první půlky minulého století maskulinní,“ píše Lindaurová, která rovněž oceňuje architektonické řešení expozice.

Helena Kardová ve středečních Hospodářských novinách přibližuje projekt L’Europe des Artistes norského muzea Astrup Fearnley Museet. Projektu, který představuje osm mladých evropských uměleckých scén, se účastní rovněž čtyři čeští umělci: Barbora Kleinhamplová, Richard Loskot, Lucie Sceranková a Pavel Sterec. Jana Machalická v Lidových novinách a Josef Koukal v Právu komentují soudní spor Milana Knížáka s Davidem Černým. Černý je podle rozhodnutí soudu z minulého týden povinen zaplatit za urážku Knížáka sto tisíc korun. Josef Chuchma v Lidovkách recenzuje výstavu izraelského fotografa Felixe Lupy v Leica Gallery Prague.

Čtvrteční Reflex přináší rozhovor Marka Gregora s Richardem Fuxou. Rozhovor se dotýká především Fuxových výstavních projektů, zejména pak aktuální výstavy Bohuslava Reynka ve Valdštejnské jízdárně. Jan Šída v Právu hodnotí retrospektivní přehlídku berlínského fotografa Andrease Müllera-Pohleho, která probíhá v pražském Domě fotografie. Josef Chuchma se v Lidových novinách zaměřil na výstavu Sekal a Japonsko v plzeňské Západočeské galerii.

V pátečních Lidových novinách najdete text věnovaný instalaci Kursk Markuse Coppera v ostravském Gongu. Finský umělec v Ostravě vystavil jediný exponát, rozměrnou skulpturu inspirovanou tragédií ruské atomové ponorky v roce 2000. Podle Chuchmy „účinek tohoto díla předčí nejednu rozsáhlou výstavu.“ Filip Šenk pak v Lidovkách hodnotí výstavu Zkameněliny, kterou pro českobudějovický Dům Umění připravil fotograf Václav Kopecký. Na výstavu děl Františka Kupky v ZČG v Plzni se tentokrát zaměřila Helena Kardová v Hospodářských novinách. HN přinášejí rovněž rozsáhlý text Nadi Klevisové věnovaný tvorbě sklářského výtvarníka Reného Roubíčka.

Česká pozice, příloha sobotních Lidových novin, přináší rozhovor s Jiřím Davidem. Hlavním tématem rozhovoru jsou pomníky, jejich charakteristika, hodnota z hlediska umění a úloha ve veřejném prostoru. Martina Buláková se v Lidových novinách zaměřila na benátské bienále architektury. Buláková oceňuje práci kurátora Rema Koolhaase, jehož „schopnost nahlížet na architekturu prostřednictvím dalších odvětví a schopnost zprostředkovat komplexní témata srozumitelným způsobem dělá z letošního ročníku přelomové bienále“. Josef Chuchma pak v Lidovkách hodnotí projekt Daily Portrait fotografa Martina Pavla a stejnojmennou publikaci. Václav Hnátek připravil pro Mf DNES text věnovaný práci kurátora. Tu přibližuje na příkladě dvou výstav: olomoucké retrospektivy Káji Saudak, na níž se podílel Libor Gronský a Cesty k Amorfě Františka Kupky, jejíž kurátorkou byla Helena Musilová.