Artalk.cz

denní tisk 30. 6. – 4. 7. 2014

Pondělní Respekt přináší text Jana H. Vitvara věnovaný jedné z nejnovějších akcí Jiřího Franty a Davida Böhma nazvané Sisyfos. Tvůrci zakoupili v lomu nedaleko Zbraslavi balvan, který během osmihodinové pouti přenesli na nosítkách do 20 kilometrů vzdálené vršovické galerie ProLuka. Jan Šída v Právu hodnotí výstavu Františka Kupky, kterou na léto připravila Oblastní galerie Liberec.

Úterní Lidové noviny přinášejí rozhovor s novým ředitelem Národní galerie, Jiřím Fajtem. Fajt hovoří o jednáních s ministrem kultury Danielem Hermanem a samozřejmě především o svých plánech v NG. Recenzi společné výstavy sochařů Čestmíra Sušky a Lukáše Raise v pražské botanické zahradě nabídlo Právo. Instalace objemných kovových skulptur nemohla být podle Jana Šídy lépe umístěn. „V otevřené krajině zkrátka a dobře taková díla fungují nejlépe.“

Středeční deníky informují o nástupu Jiřího Fajta do čela Národní galerie. Novému řediteli NG se na stránkách Hospodářských novin věnuje Pavel Vokatý, v Lidových novinách Jana Machalická a v Mf DNES Václav Hnátek. Mf DNES přináší rozhovor se sklářským výtvarníkem Reném Roubíčkem. Václav Janoščík se ve svém textu pro A2 zaměřil na netradiční kurátorské projekty, které se v poslední době na české umělecké scéně objevují.

Čtvrteční Hospodářské noviny přinášejí komentář Petra Fischera k nástupu Jiřího Fajta do čela NG. Fischer se zaměřil především na finanční situaci NG. „Ani nový ředitel Národní galerie nezmění nic k lepšímu, nesežene-li dost peněz. Vláda je dát nechce, i když v programu chápe kulturu jako veřejnou službu.“ Pavel Vokatý se v Hospodářských novinách zaměřil na publikaci Proto – Grafický design a současné umění, kterou společně vydala tři pražská nakladatelství a za níž stojí dvojice grafiků Robert Jansa a Petr Bosák ze studia 2014 Designers.

V pátečních Lidových novinách naleznete recenzi výstavy Grey Gold (Dům umění města Brna) od Jiřího Machalického. Výstava představující tvorbu českých a slovenských umělkyň starších 65 let mnohdy dokazuje, „že jejich dílo zůstává i po letech živější než projev některých mužských protějšků, kteří se sice ve své době výrazně prosadili, ale jejich projev v některých případech až příliš rychle zestárl.“ Naďa Klevisová představuje v Hospodářských novinách pařížskou výstavu Jakuba Matušky aka Maskera.