Artalk.cz

denní tisk 16. 6. 2014

Novou performanci Mariny Abramović v londýnské Serpentine Gallery představují Hospodářské noviny. Projekt nazvaný 512 Hours zabírá tři místnosti galerie, „ale přesto neobsahuje nic hmatatelného – prostor galerie je totiž zcela prázdný. Abramovićová v něm návštěvníky pouze bere za ruku a snaží se je přimět, aby zírali na prázdné zdi.“

Hospodářské noviny rovněž krátce informují o internetovém portálu The Space, který se má stát novou platformou pro digitální umění. Webové stránky byly spuštěny o víkendu v londýnské galerii Tate Modern.

Filip Šenk v Lidových novinách recenzuje výstavu Jiřího Davida, Andyho Hopea 1930 a Floriana Meisenberga v Galerii Václava Špály. Výstava kurátorky Noemi Smolik „se dá číst bez obtíží jako celek. Říká nám, že postmoderní umění stále vzniká a drží se často zavrhovaných témat, jako je napětí mezi vysokou a nízkou kulturou. Nejde ale primárně o konfrontaci tří rozdílných umělců, ale o sdělení kurátorky podpořené uměleckými díly.“

Peter Kováč v Právu hodnotí výstavu Antonína Slavíčka ve Východočeské galerii v Pardubicích. Přehlídka představuje padesát obrazů, které Slavíček věnoval Kameničkám a jejich okolí. „Cyklus, poprvé po sto letech představený v takovém rozsahu, bývá považován za vrchol impresionismu v Čechách. Ale výstava prokazuje, že Slavíčkovi nešlo o vizuální dojmy či prchavé barevné nálady. Usiloval o zemitost i expresi, o záměrně nezkrášlené vyjádření, kterým by do malby vložil i pach tlejícího listí a bláto z polí.“

Adam Gebrian přináší na stránkách Respektu postřehy z benátského bienále architektury, které bylo začátkem června zahájeno. Letošní bienále, jehož hlavním kurátorem je Rem Koolhaas „takřka neukazuje příklady současné architektury, ale ohlíží se na časové období 1914–2014. Je to zajímavý pohled.“

Tomáš Brolík se v Respektu věnuje navrhovanému snížení rozpočtu ministerstva kultury a jeho dopadu na dvacet devět institucí, jež jsou příspěvkovými organizacemi ministerstva kultury.

Jan H. Vitvar připravil pro přílohu Respektu výběr nejzajímavějších evropských výstavních počinů tohoto léta a přidává rovněž seznam českých výstav.