Artalk.cz

denní tisk 26. 5. 2014

Monografii sochaře Ladislava Zívra od Jaromíra Typlta přibližuje v dnešním Respektu Jan H. Vitvar. Podle Vitvara se Typltovi podařilo ve „výjimečně obrazově vybavené“ publikaci s přehledem vyrovnat s peripetiemi sochařova života. „Nic nehodnotí a zároveň nic nezastírá. Jedinečnost Ladislava Zívra vidí především v jeho zapálenosti. Svébytný umělec svému dílu propadl natolik, že ho nic jiného nezajímalo.“

Adam Gebrian se na stránkách Respektu zamýšlí nad současnou podobou jediné české architektonické ceny Grand Prix architektů. Jako mínus vidí především nutnost aktivně se do soutěže přihlásit a rovněž velký počet cen a čestných uznání. „Obec architektů jistě vykonala založením ceny mnoho dobrého pro propagaci kvalitní architektury v Česku, ovšem při pohledu na organizaci, slavnostní ceremoniál, instalaci výstavy, úpravu katalogu, webové stránky i minimální mediální pokrytí nastal čas, aby soutěžní přehlídce vznikla konkurence,“ píše Gebrian.

V Respektu najdete rovněž nekrolog Adrieny Šimotové od Ondřeje Kundry. „Nikdy nepropadala rutině, které se bála nejvíc. Vždy zkoušela začít jakoby od nuly s tím, že do poslední chvíle nevěděla, jestli nová cesta není náhodou slepá. Ta její rozhodně nebyla: způsob, jakým Adriena Šimotová prožila život, pro nějž byla charakteristická pokora, vnitřní klid a vytrvalost, totiž bude dál inspirovat.“

První přehlídkou v rekonstruovaných prostorách Mánesa bude výstava výtvarníka Ivana Steigera. Zahájení proběhne 28. května. Při té příležitosti napsal Viktor Šlajchrt pro Respket článek věnovaný Steigerově životu a tvorbě.

Výstavu Japonismus v českém umění, která je k vidění v Salmovském paláci, recenzuje v dnešním Právu Peter Kováč. Projekt Markéty Hánové ze Sbírky orientálního umění NG představuje tvorbu českých výtvarníků konce 19. a v první třetině 20. století inspirovanou Japonskem. „Pražská výstava naznačuje mnohé souvislosti. Některé tušené, jiné zcela objevné. Pro větší ilustrativnost jsou na ní konfrontovány japonské umělecké předměty a dřevoryty s obrazy, plakáty, ilustracemi, knižními obálkami a užitými předměty z rukou českých výtvarníků. Občas jde o fascinující dialog,“ píše Kováč, který výstavě vyčítá pouze nedostatek prostoru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *