Artalk.cz

denní tisk 21. 5. 2014

Diskuzím a problémům, které provázejí letošní ročník Manifesty, se na stránkách A2 věnuje Tereza Stejskalová. Bienále má v létě a na podzim hostit ruský Petrohrad. Již po přijetí zákona prohlubujícího diskriminaci LGBT komunity v Rusku se objevily hlasy volající po přesunu či bojkotu letošní Manifesty, ty zintenzivnily v souvislosti s děním na Ukrajině. Organizátoři přehlídky se však rozhodli, že ji nezruší ani nepřeloží. Po tomto prohlášení se někteří umělci odmítli Manifesty zúčastnit. Stejskalová závěrem dodává, že „je každopádně zjevné, že s politickými krizemi a institucemi, které jsou do nich zapleteny, přichází i zvýšená protestní aktivita potenciálních účastníků. Ať už jsou ve výsledku úspěšní či nikoliv, nastavují celé společnosti zrcadlo a ukazují, co leckdo nechce vidět: před těžko řešitelnými problémy současnosti se nikam neschováme a už vůbec ne do světa umění.

V galerii Tranzitdisplay aktuálně vystavuje umělecká skupina Raqs Media Collective. Na práci trojice výtvarníku z Nového Dillí a jejich pražskou výstavu nazvanou Úžasná úspornost prostředků se v A2 zaměřila Ľubica Kobová. „No kým pre tvorcov a tvorkyne môže byť úžasná úspornosť prostriedkov vyjadrením fascinácie nad možnosťami formy či možnosťami prenosu „travelling concepts“, pre diváčky a divákov predstavuje náročnú interpretačnú úlohu,“ píše Kobová. Expozice podle ní nabádá k tomu, abychom si vyvzdorovali čas a místo k přemýšlení, a zároveň je příležitostí seznámit se s postkoloniálním uvažováním.

Ondřej Fuczik v A2 představuje některé divadelní projekty současných českých výtvarných umělců, jež naznačují, že „spojení výtvarného umění a divadla se už zdaleka neuplatňuje jen ve scénografii.“ Fuczik považuje tento fenomén „za nejzajímavější část dění na současné výtvarné scéně, bez ohledu na to, že některé z projektů trpí všemi možnými neduhy debutů i malou, případně vůbec žádnou zkušeností autorů v této oblasti. Očekávání často nejsou naplněna, přesto stojí za to tuto stopu sledovat.“

Jihomoravské vydání Deníku přibližuje výstavu Brněnští němečtí architekti, která byla včera zahájena v brněnské Galerii architektury. „Hlavně po katastrofě druhé světové války a následujícím vyhnání moravských Němců byla díla německých brněnských architektů ignorována. Takže dnes, po 75 letech od jejich vzniku, o nich chybí nejen základní povědomí, ale i prameny,“ uvedl architekt a spoluautor výstavy Petr Pelčák.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *