Artalk.cz

denní tisk 2. 5. 2014

Jiří Peňás dnes v Lidových novinách představuje retrospektivu Emila Noldeho ve frankfurtském Städelu. Výstava trvající do 15. června „představuje Noldeho chronologicky s akcenty na barevnost, divokost a náchylnost k pudovým zdrojům života i tvorby… Prohlídka výstavy se podobá chůzi mezi explodujícími barvami, které před vašima očima vystřelily svou dávku červeně, modři či žluti, jež vám pak dlouho zůstává na sítnici.“

Filip Šenk se v Lidových novinách zaměřil na výstavu Jaroslava Rösslera v Topičově salonu. Přehlídka představuje fotografie, malby a kresby především ze dvou tvůrčích etap. Období 20. let je u Rösslera spojeno s prozkoumáváním abstraktní fotografie založené zcela nemateriálně, v malbě a kresbě pak zpracoval podněty kubistické malby. Druhá tvůrčí fáze spadá do 60. let „a je také spojena s abstrakcí – nesleduje však již principy odhmotněné geometrické abstrakce rané avantgardy, ale je blíže dobovému informelu.

Rösslerovy výstavy si všímá rovněž Naďa Klevisová v Hospodářských novinách. „Současná pražská výstava vypovídá o tom, že česká fotografie nemá modernějšího představitele, než byl Jaroslav Rössler a také o tom, že tento pozoruhodný umělec nebyl o nic horší malíř než fotograf.“

Výstavu Vivat musica! ve Veletržním paláci hodnotí na stránkách Práva Peter Kováč. Přehlídka zaměřena na hudební motivy ve výtvarném umění od renesance po současnost je podle Kováče povedená zejména zásluhou kurátorky Andrey Rousové. Vystavená díla však pocházejí především ze sbírek NG. „Stačily by dvě desítky atraktivních zahraničních zápůjček z Francie, Německa, Velké Británie a USA, aby z výstavy byla kulturní událost. Takto jsme tradičně zůstali při zemi,“ píše Kováč.

Günter Bartoš v rámci víkendové přílohy Hospodářských novin představuje kostel Dio Padre Misericordioso postavený na přelomu tisíciletí v okrajové městské části Říma. Americký architekt Richard Meier vypjal „na římské periferii tři sféricky zakřivené betonové zdi, evokující lodní plachty. Prostor mezi nimi uzavřel skleněnými stěnami a stropem… Prefabrikované betonové zdi návštěvníka spolehlivě oddělují od nevábného okolí, ale přes skleněný strop lze pozorovat hru mraků na obloze a vnitřní prostor je zalit měkkým mystickým světlem.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *