Artalk.cz

denní tisk 12. 2. 2014

Ondřej Fuczik v novém vydání čtrnáctideníku A2 uvažuje o úrovni zpracování kulturních, především výtvarných, témat v českých médiích. Ke sdělovacím prostředkům je velmi kritický: „Chybějí texty, které by veřejnost seznamovaly s aktuálním děním, s kvalitními projekty a osobnostmi, které za nimi stojí. Chybějí redaktoři, kteří by tuto scénu mapovali a mohli o ní informovat… Pomyslné dno, kterého naše média v oblasti umění dosahují, je každopádně hluboko pod hladinou bahna.“

V A2 si můžete přečíst článek věnovaný projektu America Is Not Ready for This polského umělce Karola Radziszewského. Stejnojmenná výstava je až do 20. března k vidění v pražské galerii Futura. Radziszewski ve svém projektu „sleduje jednu epizodu tvůrčí dráhy polské umělkyně Natalie Lach-Lachowiczové, známé spíše jako Natalia LL… Ta měla v roce 1977 možnost se na tři měsíce vydat na stipendijní pobyt do New Yorku… Radziszewski se v posledních letech pokusil kontaktovat všechny osobnosti newyorské umělecké scény, s nimiž se umělkyně potkala.“ Jejich vyjádření tvoří jádro výstavy.

A2 také přináší recenzi publikace Pavla Karouse o normalizačních plastikách ve veřejném prostoru nazvanou Vetřelci a volavky. Jan Wollner v článku vyzdvihuje záměr knihy, k formě má však nemalé výhrady. Své postřehy v závěru shrnuje: „S vtipem, neúnavností a osobní angažovaností se (Karous) pustil do tématu, které odborníci přehlíželi, i když bylo za pět minut dvanáct. To ale neznamená, že by se taková práce nedala dělat lépe, kdyby falešně nekombinovala vědu a umění, ahistorický přístup s historickým, vetřelce a volavky.“

Hospodářské noviny upozorňují na dvě aktuálně probíhající výstavy představující dílo malíře Jana Kotíka. V pražském Veletržním paláci je do 23. března k vidění umělcova retrospektiva, výstava v Galerii Švestka pak „ukazuje, jak umělec o tvorbě přemýšlel a pěstoval svůj výtvarný jazyk.“ Přehlídka s titulem Bez názvu je prezentována do 22. března.

Jihomoravský Deník zve do brněnského Domu umění, který aktuálně hostí první českou výstavu rakouské fotografky Elfriede Mejcharové a zároveň velkou retrospektivu Jiřího Kovandy. Obě přehlídky probíhají v budově na Malinovského náměstí. „Sérii v únoru započatých výstav v Domě umění završuje projekt Pavla Tichoně nazvaný Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Tuto výstavu hostí Galerie G99 v Domě pánů z Kunštátu,“ doplňuje Deník.

Jan Šída hodnotí pro Právo výstavu fotografa Tomáše Marečka NYC Transfers. Přehlídku je možné do 25. února zhlédnout v žižkovské galerii Polagraph. Mareček na ní prezentuje své snímky z New Yorku. Šída dává výstavě 75%, vyzdvihuje především fotografovu originalitu: „Tak jako experimentuje s fotografickými technikami, tak se snaží hledat i nejvhodnější formu podkladu. Právě vhodně zvolený podklad dává jeho pracím neopakovatelný a originální výraz.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *