TZ: Tamara Kolenčíková a Vojtech Kolenčík

Tamara Kolenčíková a Vojtech Kolenčík / Obrazy / Galerie KUPA / Opava / 6. 2. - 28. 3. 2014

Tamara Kolenčíková ... grafi ka, malba a koláže

Narodená: 1955 Bratislava

Štúdium: SŠUP Bratislava, VŠVU Bratislava

Tamara Kolenčíková sa vo svojej tvorbe venuje najmä kombinovanej maľbe, kresbe a serigrafi i, ako i ďalším technikám. Inšpiráciu čerpá v prírode, v jej zákonitostiach a premenách, ako aj v samotnom životě. Diela Tamary Kolenčíkovej sa vyznačujú silným vizuálnym a emočným pôsobením predovšetkým prostredníctvom farby. Jej práce sú zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie a v galériách v Bratislave, Trenčíne, Banskej Bystrici a Žiline, ako aj v mnohých súkromných zbierkach doma i v zahraničí. Tamara Kolenčíková žije a pracuje v Bratislave. Na slovenskej výtvarnej scéne sa pohybuje od osemdesiatych rokov uplynulého storočia. Neustále sa opakujúcou témou v jej výtvarnom prejave je proces premeny. Vznikajú tak živé celky skladajúce sa z množstva navzájom prepojených a komunikujúcich farboplôch živých tvarov a farieb. Rozohráva našu predstavivosť a tá dotvára konečnú podobu jej diel v mysli diváka.

Vojtech Kolenčík ... obrazy

Narodený: 1955 Nitra

Štúdium: SŠUP Bratislava, VŠVU Bratislava

Pre Vojtecha Kolenčíka sa stala ústrednou otázkou otázka slobody. Jeho osobnej slobody ako človeka-umelca, ktorého konanie a rozhodovanie nie je podriadené vonkajším okolnostiam, tlakom establishmentu, ale sa riadi výlučne vlastnou vnútornou vôľou a tvorivými zámermi. V dovtedajšom vývine Kolenčíkovej tvorby nastalo také zreťazenie vnútorných i vonkajších podnetov (situácií), ktoré ho doviedli k štýlu novej abstrakcie. V novej syntaxi autor používa známe prvky: líniu, rôzne druhy kresby realizovanej rozličnými nástrojmi, farbu ako plochu, ako tah štetcom, valér, škvrnu, striekanie, vrstvenie a zasychanie, krakeláž, ale skladbou týchto prvkov do vizuálneho celku, ich vzájomným postavením nemôže opakovať to, čo tu už bolo predtým. Autorovo narábanie s nimi sa od minulosti dištancuje a prináša odlišné skladobné spojenia a aj hybridizáciu foriem predtým nekompatibilných. Podstatným procesom je Rekonfi gurácia známych abstraktných prvkov a postupov. Vo veľkoformátových obrazoch Kolenčík tempo maľovania mení. V tomto kontexte môžeme hovoriť o „rýchlosti“ na plátne-práve napätie, ktoré maľba vyvoláva, je spôsobené rýchlosťou gesta a akcie odohrávajúcej sa na plátne. Súčasne je pre umelca aj momentom oslobodenia-lebo vnútorné sa mení na vonkajšie-prebieha vizualizácia maliarskeho gesta a zároveň jeho „znehybnenie“ v danom okamihu. Abstrakciou, ktorá sa vzdáva svojich historizujúcich konotácií a otvára priestor pre ďalšie možnosti. A hlavne nedáva hotové odpovede, ale kladie znepokojujúce otázky.