Artalk.cz

denní tisk 24. 1. 2014

Lidové noviny zvou na výstavu Obrazy krásy a spásy v Západočeské galerii v Plzni. Přehlídka mapuje uměleckou produkci pozdního středověku v jihozápadních Čechách. Mezi prezentovanými díly je například výjimečný reliéf Oplakávání Krista ze Žebráka. Výstava je v plzeňských Masných krámech k vidění do 9. března.

K výše zmíněné výstavě se ve svém textu pro Lidové noviny vrací i Tomáš Pospiszyl, který se zamýšlí nad výstavními prostory Západočeské galerie. Umístění Obrazů krásy a spásy v Masných krámech vnímá pozitivně: „Co jsem považovat za handicap, je ve skutečnosti výhoda. Díky specifickému prostoru se tu divák s gotickým uměním dostává do neobvykle bezprostředního kontaktu,“ a dodává: „Poprvé mi tu došlo, že hlavním handicapem Západočeské galerie nejsou výstavní prostory, ale absence stálé expozice.“

V rámci výtvarného pátku Lidových novin vyšel také článek informující o práci kontroverzního španělského umělce Eugenia Merina. Ten čelí žalobě za vytvoření plastiky generála Franca, jehož hlava slouží v rámci díla jako boxovací pytel. Merino je svými provokacemi známý, v minulosti se umělecky strefoval například do Fidela Castra, Mao Ce-tunga, Nicolase Sarkozyho nebo George W. Bushe.

Rozsáhlý článek věnovaný tématu fotografických momentek a především výstavě Only The Good Ones, která „přibližuje, jak se z obyčejné fotografické momentky stalo vysoké umění“, přináší Pátek Lidových novin. Výstava tzv. snapshotů je aktuálně k vidění v pražském Rudolfinu, jejím kurátorem je Michal Nanoru. Ke zhlédnutí je přes dvě stě padesát fotografií.

Jan Šída hodnotí pro Právo výstavu fotografa Petra Našice, který v Americkém centru v Praze představuje kolekci svých snímků newyorské architektury. Přehlídka s názvem Mirrors in N.Y. trvá do 28. února. „Našic přistupuje k moderní architektuře s respektem, ale zároveň v ní odhaluje chladnou krásu měst postmoderního světa. Nevidí v nich nebezpečí, špínu nebo depresivní anonymitu, naopak umělecky vyzdvihuje možnosti jejich uchopení jako mobilních muzeí plných abstraktních obrazových artefaktů,“ píše Šída.

Severočeské vydání Deníku přináší krátký rozhovor s vítězem Ceny EXIT 2013, studentem brněnské Fakulty výtvarných umění Vojtěchem Mašou. Cena EXIT je soutěž studentů uměleckých vysokých škol z ČR a nově i SR, už šest let ji vyhlašuje Fakulta umění a designu UJEP. Maša zvítězil s projektem „Nobelova cena“. Výtvarný projekt vítěze i projekty dalších finalistů jsou do konce ledna prezentovány Galerii Emila Filly v ústeckých Předlicích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *