Artalk.cz

denní tisk 4. 12. 2013

V novém čísle čtrnáctideníku A2 najdeme dva příspěvky, které se vrací k letošnímu ročníku Ceny Jindřicha Chaplupeckého. Tereza Stejskalová se zamýšlí nad tím, co znamená odmítnutí, s kterým se letos soutěžní přehlídka setkala. Odpověď hledá v celkovém stavu naší společnosti: „Všudypřítomné nářky umělecké obce nad nefunkčností forem státní či privátní podpory umění nebo nad institucionální impotencí nemohou padat na úrodnou půdu. Ne existuje totiž rámec, v němž by tyto stížnosti vůbec mohly dávat smysl někomu jinému než umělcům, kritikům a kurátorům. Chybí tu myšlenka obecně sdíleného zájmu… Schází tu idea národního (či dnes spíše mezinárodního) společenství, jehož členům by šlo o blaho a plnohodnotný život všech, kterých se týká…“

Druhým příspěvkem v A2 k CJCH je rozhovor Kariny Pfeiffer Kottové s letošním laureátem ceny, Dominikem Langem. Ten k diskusím o současném umění řekl: „…Nemyslím si, že by se současné umění mělo zjednodušovat doslovnými popisy, zplošťováním či estetizací děl. Umělec se nemusí stydět za to, že je jeho tvorba náročná a vyžaduje aktivní účast diváka. Interakce s konceptuálně vyhlížejícím dílem také může vzbudit prožitek, podobně jako pohlcení krásným obrazem, který v nejmenším nezatracuji. To spíš divák by měl pociťovat stud za to, že chce mít věci naservírované na talíři, aby se jimi nemusel hlouběji zabývat. Do galerie si člověk nechodí vypnout mozek. Na druhé straně mi tyto rozporuplné reakce svým způsobem lichotí. Když člověk vytvoří práci, která vzbudí nějaký ohlas, je to dobré…“

Udělení Turnerovy ceny umělkyni francouzského původu Laure Prouvostové si všímají ze všech celostátních deníků pouze Lidové noviny. Filip Šenk poukazuje na to, že jméno vítězky z čtyřčlenného finále bylo pro většinu britských kritiků a novinářů překvapením.

V Hospodářských novinách vyšel text Heleny Kardové o výstavě Pán Much, kterou pro Richard Adam Gallery v Brně připravili Rafani. Výstava kresby, která zahrmuje známé i anonymní autory, je nainstalována na pohyblivých panelech a neustále se díky tomu proměňuje, se snaží přinést výpověď „o kresbě co nejpronikavějším řezem napříč generacemi a prostředími.“

HN dále informují o tom, že britští investoři projektu Nový Žižkov, který se týká bývalého nákladového nádraží, získali pro svůj projekt v severní části nádraží územní rozhodnutí. Zastupitelé Prahy 3 však uvažují o podání správní žaloby.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *