TZ: Spolkový život na Náplavce

Ve čtvrtek 29.května od pěti hodin pořádá iniciativa Mánes umělcům setkání se svými příznivci na pražské náplavce. Diskuse o budoucnosti výstavní síně Mánes a spolkového života v Čechách završí koncerty a výstava.

Iniciativa Mánes umělcům je uskupením umělců a kritiků, které v dubnu okupovalo prostranství před výstavní síní Mánes na protest proti netransparentní a nekompetentní správě budovy ze strany Nadace českého výtvarného umění. V květnu uspořádala iniciativa volby, jež vedly ke vzniku rady legitimních reprezentantů umělecké obce, kteří si jako úkol stanovili jednat se stávajícím předsednictvem. Pokusy „stínové rady“ navázat s nadací komunikaci se však nesetkaly s úspěchem. Stínová rada posléze vyzvala členy správní rady nadace k rezignaci otevřeným dopisem.

Záměrem akce Vzkaz Mánesu je znovu upozornit na neutěšenou situaci okolo výstavní síně a na aktivity vyvíjené pro její nápravu. Zároveň bude příležitostí informovat veřejnost o činnosti iniciativy a diskutovat o výhledech do budoucna. Výstavní síň Mánes není pouze historickou budovou v centru Prahy, ale zejména symbolem české výtvarné kultury a spolkového života umělců. „Podobné akce iniciativy Mánes umělcům a stínové rady chtějí nastínit, jak by mohl vypadat opravdový spolkový život české umělecké obce,“ podotýká tiskový mluvčí Rostislav Koryčánek.

Program dne koncipovali výtvarná umělkyně Pavla Sceranková a hudební publicista Pavel Klusák. Jeho součástí budou diskuse, výstava a koncertní vystoupení Václava Magida, Dirt (Igor Korpaczewski), Wild Tides a dj Bagira /Anežka Hošková/.

Historie výstavní síně Mánes v bodech

1930 - Výstavní síň Mánes vznikla jako součást budovy Spolku výtvarných umělců Mánes podle projektu Otakara Novotného. Výstavy, které se zde v meziválečné době konaly, založily pověst Mánesa jako prestižní výstavní síně, důležitého místa setkávání umělců, intelektuálů a kulturní veřejnosti.

1956 - 1989 – Většina členů i vedení S.V.U. Mánes přešla do struktury Svazu československých výtvarných umělců, budovu převzal Český fond výtvarných umění. Přes ideové vedení SČVU byl Mánes nadále centrem výtvarného života (a to především v šedesátých letech). Jeho význam se znovu projevil v listopadu 1989, kdy se spontánně stal jedním z center Občanského fóra.

1992 – 1995 Český fond výtvarných umění se transformoval v nadaci. Jedná seo období největšího odlivu financí a majetku, podezřelých smluv a především netransparentní likvidace podniku Dílo.

1995-2000 – Výstavní činnost v Mánesu spravovalo občanské sdružení Společnost pro výstavní činnost Mánes. Odehrála se zde řada klíčových výstavních projektů. Mánes byl také sídlem redakce výtvarného čtrnáctideníku Ateliér, mezinárodního sdružení teoretiků a kritiků AICA a dalších organizací, ale také ateliérů a kanceláří fotografů, sklářů či malířů. V březnu 2000 oznámila nadace Společnosti, že její smlouvu na rok 2001 neprodlouží, protože chce Mánes spravovat s vlastní dramaturgií.

2002 -3 – Z Mánesu byla vypovězena redakce časopisu Ateliér, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků - AICA, redakce časopisu Grapheon, Spolek Mánes. Kurátorsky koncipovaný program byl postupně nahrazen praxí nahodilých komerčních pronájmů výstavní síně.

2004 – Spolek výtvarných umělců Mánes, obnovený po roce 1989, definitivně prohrál svůj spor s Nadací českého výtvarného umění o budovu Mánesa u Nejvyššího soudu a neuspěla ani stížnost k Ústavnímu soudu.

2010 - Nadace jednala s tehdejším ředitelem ČEZu Martinem Romanem o sponzorském daru, který se však neuskutečnil. Roman totiž požadoval většinu ve správní radě. Jako jeho člověk do ní tehdy nastoupil Milan Bufka, v té době ředitel Galerie hlavního města Prahy. Po nenaplněné dohodě se šéfem ČEZu vyzvala rada Bufku, aby odstoupil, on tak ale neučinil.

2012 – Začala rekonstrukce Mánesa, stát měla přibližně 150 milionů, ze třetiny ji nadace plánovala hradit ze svých zdrojů. Na další výdaje si chtěla vzít půjčku u banky a jako záruka měla sloužit právě budova výstavní síně. To ale zákon neumožňuje. Kvůli jeho údajnému porušení, statutu i etického kodexu nadace při sjednávání úvěru, správní rada nadace odvolala v listopadu své vedení.

2013 – Z důvodu půjčky a možnosti ručení budovou Mánesa převedla nadace Mánes na společnost Apella fine arts, kterou založila v roce 2009.

Kdo jsme?

Mánes umělcům je otevřenou a spontánní iniciativou sdružující umělce, kritiky a kurátory působící v Čechách napříč generacemi a uměleckými přístupy. Pod výzvou iniciativy jsou podepsaní například umělci Tomáš Císařovský, Eva Koťátková, Tamara Moyzes, František Skála, Jiří Thýn a Stanislav Zippe, kunsthistorici Jan Rous, Milena Bartlová a Hana Rousová, či kurátoři Charlotta Kotik a Jiří a Jana Ševčíkovi.

http://manes-umelcum.tumblr.com/ https://www.facebook.com/pages/M%C3%A1nes-um%C4%9Blc%C5%AFm/147538528749487