Artalk.cz

denní tisk 12. 8. – 17. 8. 2013

Hlavní událostí minulého týdne, o níž informovaly všechny celostátní deníky, bylo potvrzení Jiřího Fajta ve funkci ředitele NG. Ministr kultury Jiří Balvín však upravil Fajtovi datum nástupu do funkce až na 1. 1. 2014, aby předtím mohl být proveden audit a ustanovena správní rada. Média zároveň upozorňují, že ministr se rozhodl nevypisovat nové výběrové řízení poté, jakou bouři vyvolalo odvolání a následné vrácení do funkce ředitele Národního divadla. Server Česká pozice připravil velký rozhovor s Jiřím Fajtem, kde Fajt hovoří o svých plánech, jak Národní galerii změnit. „Klíčové bude, jak se mi povede změnit přístup státu k Národní galerii jako instituci.“ Celý rozhovor najdete online zde. Další rozhovor, který otisklo páteční vydání Práva, poskytl Jiří Fajt Peteru Kováčovi. V něm mluví např. o plánované spolupráci s ředitelem Národního divadla Janem Burianem (online zde).

Úterní Lidové noviny si všímají plánovaného prodeje Tančícího domu. O koupi uvažuje developerská společnost Central Group, která by v domě zřídila namísto kanceláří muzeum moderní architektury a designu. Ondřej Štindl se v LN v návaznosti na tematické články ve víkendovém Salonu LN zamýšlí nad tím, proč širší veřejnost nejeví zájem o moderní výtvarné umění. Podle něj publikum vedle strachu z neporozumění „může být odrazováno obavou, že bude konfrontováno s díly, jimž porozumí velice rychle. Nenajde v nich však víc než triviálním způsobem vyjádřenou triviální tezi, možná ještě podepřenou výkladem, který svou vlastní banalitu kryje za hradbou „vernisážového“ newspeaku.“

Ve středu vyšlo nové číslo A2, kde je v minirecenzích zastoupena kniha rozhovorů s umělci, kterou připravil časopis Art+Antiques. Kniha nejen autenticky přibližuje osobnosti umělců, ale rozhovory rovněž představují „jedinečné výpovědi své doby“. Dále A2 přináší rozhovor s kurátorem Viktorem Čechem, který již poosmé připravil přehlídku videoartu Videokemp.

Terezie Zemánková v Literárních novinách ohlíží za českou účastí v národních pavilonech na Bienále v Benátkách a v obecné rovině národní pavilony hodnotí jako nejslabší část letošní přehlídky.

V pátečních Lidových novinách se Filip Šenk věnuje dvěma vídeňským výstavám – výstavě „vlivného a kontroverzního“ německého malíře Alberta Oehlena v MUMOKu a výstavě věnující se nejrůznějším párům, kterou připravilo Kunsthistorisches Museum. „Vytvářet z vlastních sbírek nápadité, byť docela skromné výstavy je skvělé řešení, jak přivést návštěvníky do stálých sbírek.“ Do třetice se vídeňskou výstavou zabývá Josef Chuchma v sobotních LN – rekapituluje přehlídku fotografií Lindy McCartney, která je k vidění v Hundertwasserově Kunsthausu.