denní tisk 21.6. 2013
Filip Šenk představuje v Lidových novinách dvě nové publikace Petra Volfa. První je výběr rozhovorů s architekty nazvaný Barák v hlavě. Rozhovory byly pořízeny v průběhu posledních patnácti let a většina již byla publikována v médiích. „Takto sestaveny do jedné knihy jsou koncentrátem architektonického myšlení, který je přístupný pochopitelně odborníkům, ale také úplným laikům.“ V druhé publikaci, Přišedší odjinud, přináší Volf rozhovory s Karlem Malichem. „Je jen škoda, že se nepodařilo Volfův adorující text vydat již během výstavy samotné. I když si myslím, že Malichova díla mají kvalitu potřebnou k oslovení širokého publika bez laciného podbízení se, kniha Přišedší odjinud by byla nápomocným průvodcem.“
Filip Šenk se v Lidových novinách věnuje také výstavě Raqiba Shawa a Galerii Rudolfinum. Shaw vyrůstal v Indii, umělecké vzdělání však získal na londýnské Central Saint Martins College. „Český divák se patrně mine s plnou hloubkou mezikulturního postavení Raqiba Shawa. Nemůže mu ale uniknout vtipný sarkasmus, kterým Shaw obě tradice spojuje, respektive to, s jakým sarkasmem se staví do role komentátora současné společnosti.“
Tomáš Pospiszyl se v Lidových novinách zabývá akcí tureckého umělce a choreografa Erdema Gündüze, který se na protest proti vládě nehnutě postavil na istanbulské náměstí Taksim. „Performancí se lze vyjadřovat stejně dobře jako malbou nebo filmem. A vůbec není pravda, že je nesrozumitelná. Podstatu toho, co chtěl Erdem Gündüz vyjádřit, rychle pochopila i turecká policie, o jejíchž znalostech současného umění můžeme mít své pochyby.“
Naďa Klevisová ve víkendové příloze Hospodářských novin představuje nejzajímavější položky nedělní aukce síně European Arts Investments. „Zlatým hřebem aukce“ je obraz Západ slunce na Vltavě od Jakuba Schikanedera.