denní tisk 4. 4. 2013
Právo otisklo rozhovor s malířem Vladimírem Mertou, který vede ateliér Nová média na Západočeské univerzitě v Plzni. Rozhovor je zaměřen především na otázky ohledně internetu a jeho role v dnešním umění. „Internet vstoupil do umění jako hordy pastevců-kočovníků, zabírající cizí území včetně totemů a svatyní, se vším všudy. Nemilosrdně, nezasvěceně, ale s respektem k mateřské kultuře a místní tradici. Je to nástroj komunizace světa, což s sebou nese některé změny v tradičním chápání umělecké tvorby. Před internetem byla na umělci ceněna jeho subjektivita a výjimečnost, a to dnes tak úplně neplatí…,“ říká Vladimír Merta.
Mf Dnes si všímá pardubické iniciativy Mlýny městu!, která by chtěla z budovy Automatických mlýnů od Josefa Gočára vybudovat centrum kultury, umění a vzdělávání. Mlýny právě ukončily svůj provoz a o budoucnosti architektonické památky se povedou diskuse. „Zatím tak pouze vznikají nápady, jak by se dala nepřehlédnutelná cihlová stavba využít. Na svých webových stránkách uvádí pardubická iniciativa například možnost vybudování multifunkčního sálu s kapacitou 150 až 200 diváků, galerie nebo ateliérů pro umělce.“
Lidové noviny upozorňují na novou pražskou, ryze zvukovou Galerii Díra, která je spojena s Galerií Školsá 28. Jedná se o otvor ve zdi, k němuž je potřeba připojit se sluchátky a z něhož 24 hodin denně zní zvukové dílo. „Už teď je jasné, že se tu budou potkávat díla povahou spíš hudební s textovými experimenty, zvuky všedního světa s výdobytky elektroniky, příběhy, atmosféry i dokumenty.“ Autorem a kurátorem Díry je mediální umělec Martin Blažíček.
E15 zve na Šesté bienále digitálního umění Enter, které hostí Národní technická knihovna. Letošním tématem přehlídky, nesoucí název Biopolis, se stal vztah a hranice mezi umělým a přírodním.