TZ: Studio digitálního sochařství a nových médií navrhuje novou cenu pro Brněnskou šestnáctku

Studio digitálního sochařství a nových médií navrhuje novou cenu pro Brněnskou šestnáctku / FaVU a FSI VUT v Brně / Brno / 7. 3. 2013

Studio digitálního sochařství a nových médií navrhuje novou cenu pro Brněnskou šestnáctku

V loňském roce se uskutečnil již 53. ročník Brněnské šestnáctky – nejstaršího pravidelně se konajícího filmového festivalu v České republice. Vzhledem k tomu, že dramaturgie a produkce festivalu byla organizátorem, jímž je Turistické informační centrum města Brna (TIC), svěřena novému realizačnímu týmu, dostala tato významná kulturní akce s mezinárodní účastí nejen novou programovou náplň, ale i nový vizuální styl. Novým ředitelem festivalu se stal Miroslav Maixner, programový vedoucí kina Art v Brně, dramaturgii zajistila Marika Kupková, kurátorka Galerií TIC. Na realizaci projektu se významně podíleli také další zaměstnanci pořadatelské instituce v součinnosti s externími odborníky a dobrovolníky z řad studentů uměnovědných oborů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Vizuální styl festivalu a jeho propagaci zpracovali renomovaní grafičtí designéři. Linda Dostálková ze studia The Bestseller Creative Platform vytvořila návrh plakátů, citiligthů, programových letáků a skládaček, filmový spot natočili absolventi Fakulty výtvarných umění VUT v Brně Filip Nerad a Petr Cabalka z Anymade Studia, autorem webu je Michal Růžička, spot pro rozhlas režíroval Jiří Mottl.

Festival Brněnská šestnáctka se v minulosti soustřeďoval především na amatérskou tvorbu, v současné době se však jeho zaměření rozšířilo na veškeré oblasti nezávislé krátkometrážní fikční tvorby. Název festivalu odvozený od symbolu amatérského filmu, jímž je 16mm filmový pás, zůstal s ohledem na jeho dlouholetou tradici zachován, třebaže analogové formáty byly vystřídány formáty digitálními.

V návaznosti na nové dramaturgické zaměření a nový vizuální styl se organizátoři Brněnské šestnáctky rozhodli aktualizovat také výtvarné řešení ceny pro vítěze festivalu. S ohledem na dlouholetou úspěšnou spolupráci Galerií TIC se studenty a absolventy Fakulty výtvarných umění VUT v Brně, kteří v jejích prostorách pravidelně prezentují své práce, se vedení této výstavní instituce, jež se současně podílí na pořádání festivalu Brněnská šestnáctka, rozhodlo vypsat vyzvanou soutěž určenou pro studenty uměleckých a designérských oborů vyučovaných nejen na Fakultě výtvarných umění, ale i na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně.

TIC Brno jako vypisovatel soutěže adresně oslovilo studenty Ateliéru sochařství 1 Fakulty výtvarných umění a studenty Odboru průmyslového designu Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství, kteří jsou zároveň zapojeni do projektu OPVK s názvem Studio digitálního sochařství, na němž participují spolu se studenty Fakulty architektury VUT v Brně a Fakulty informatiky MU.

V rámci tříkolové soutěže byli studenti vyzváni k vytvoření digitálních modelů i tradičně zpracovaných skic ceny pro Festival Brněnská šestnáctka, která se stane důstojnou a reprezentativní nástupkyní ceny navržené brněnskou výtvarnicí Blankou Šperkovou s názvem Hlava plná filmů, jež festivalu sloužila plných dvacet let. Při navrhování nové ceny byla soutěžícím ponechána volná ruka s jediným výraznějším omezením spočívajícím v podmínce finanční nenáročnosti výroby objektu, který bude předáván vítězům festivalu už v rámci nadcházejícího 54. ročníku, jenž se uskuteční 16. – 19. 10. 2013 v brněnském kině Art, kde současně proběhne výstava návrhů, které postoupily do nejužšího výběru.

První kolo výběru návrhů proběhne 3. dubna 2013 v Ateliéru sochařství 1 FaVU VUT v Brně. Návrhy bude posuzovat odborná porota sestávající jednak z vedení a členů realizačního týmu festivalu Brněnská šestnáctka (Miroslav Maixner, ředitel festivalu, Marika Kupková, dramaturgyně festivalu a kurátorka Galerií TIC, Zuzana Binderová, produkce festivalu, Dan Knebl, produkce a technické zajištění festivalu), jednak z vedení a členů Ateliéru sochařství 1 FaVU VUT v Brně, kteří se současně podílejí na realizaci projektu OPVK Studio digitálního sochařství (Michal Gabriel, vedoucí Ateliéru sochařství 1, Tomáš Medek, odborný asistent Ateliéru sochařství 1 a vedoucí 3D studia, Dušan Váňa, asistent Ateliéru sochařství 1, Jan Šebánek, doktorand FaVU VUT v Brně a Jana Kořínková, doktorandka FaVU VUT v Brně a hlavní manažerka projektu Studio digitálního sochařství). Druhé a třetí kolo soutěže bude porota hodnotit v měsících dubnu a květnu 2013, vyhlášení výsledků proběhne 15. května 2013. Vítěz soutěže bude oceněn částkou pět tisíc Kč a jeho návrh bude následně realizován ve 3D studiu FaVU VUT v Brně.

Spojení aktuálních trendů v oblasti filmového a vizuálního umění představuje důležitý příspěvek jednak k propagaci významné mezinárodní kulturní akce jakou je festival Brněnská šestnáctka, jednak důležitý krok k propojení vzdělávacího systému s praxí. V daném případě se jedná o efektivní spolupráci mezi vysokou školou a městskou příspěvkovou organizací, která se v současné době jeví jako přinejmenším funkční.

Projekt „Studio digitálního sochařství a nových médií“, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je podpořen:

Webové stránky projektu: http://opvk.ffa.vutbr.cz