TZ: Kamila Musilová

Kamila Musilová / Pod dečkou s jemným vzorem / Fait Gallery MEM & Preview / Brno / MEM 8. 2. - 27. 3. 2013, Preview 13. 2. - 29. 3. 2013

Kamila Musilová: Pod dečkou s jemným vzorem

Dosavadní projekty Kamily Musilové byly realizovány zejména v rámci média fotografie. Už zde se však objevuje její zájem o jiné techniky při zpracování konkrétních témat. Jde především o princip „dočasné instalace“, pomocí něhož autorka intuitivně vytváří nové vztahy mezi předměty a jejich významy a specifickými místy. Tyto objekty v prostoru pak následně transformuje pomocí fotografie.

V galerii MEM Kamila Musilová vystupuje z rámce dvojrozměrného obrazu a představuje kolekci objektů a instalací vytvořených přímo pro tento prostor. Název výstavy pod dečkou s jemným vzorem, který je převzat z konvolutu chatařské církve Kniha chat, má především evokovat nostalgii spojenou s uplynulým časem. Kamila Musilová se tak nepřímo odkazuje na svůj vlastní sentimentální vztah k prarodičům a rodině obecně, na zažité rodinné zvyky a stereotypy, na ne vždy sladké vzpomínky, které se snaží zobecnit z intimní roviny do zažitých zkušeností nás všech. Dečka jako nositel upjatosti, preciznosti, řádu a domácí pohody významově prochází téměř všemi vystavenými díly, ať už v podobě naddimenzovaného dřevěného plotu, či toku linoucích se kobercových třásní. Použité ready made objekty z dědečkovy dílny odkazují na tenkou hranici mezi kutilstvím, „neumělstvím“ a uměleckým tvořením. Střídání překvapivých rozměrů předmětů (příliš velkých, či malých) zase popouzí k posunu původního významu věcí do absurdní roviny.

Na celou expozici dohlíží dvojportrét Valentiny Těreškovové a Jurije Gagarina, prvního „páru“ ve vesmíru, které Musilová přeneseně vnímá jako futuristické rodiče lidského rodu. Technické zpracování ale spíše evokuje staré svatební portréty zavěšované nad postele v ložnicích.

Druhá část výstavy umístěná v galerii Preview přirozeně navazuje a dotváří prostorovou expozici první části. Vedle fotografií ze staršího cyklu Dědeček a Babička umělkyně instaluje i video expozici, jejíž jednotlivé stopáže se odehrávají v různých koutech zahrady a chaty prarodičů. Jde o statické záběry skutečného stavu, avšak vypreparováním jednotlivých scén vzniká podivné vyprávění o životě tamních věcí a obyvatel.

Kamila Musilová (*1983) ve své tvorbě propojuje média fotografie, instalaci a site specific projekty, které reagují na architekturu místa. Její asambláže, trojrozměrné či fotografované, jsou mnohdy výsledkem autorčiny intuitivní reakce na pocitovou a významovou interakci objektu a prostoru s osobností, která je s nimi spojena. Žije a pracuje v Tel Avivu, byla několikrát oceněna v mezinárodní fotografické soutěži FRAME, stala se finalistkou soutěže pro mladé fotografy SHOTS pořádané v Londýně, či vyhrála první cenu v rámci Portfolio Review v Dusseldorfu.