TZ: Nekonečné perspektivy. Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona

Nekonečné perspektivy. Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona / Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Jihlava / 7. 2. - 28. 4. 2013

Nekonečné perspektivy: Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona

VÝSTAVNÍ PROJEKT

Nekonečné perspektivy. Krajina a veduty 19. století ze sbírky Patrika Šimona jsou názvem výstavy a stejnojmenné obrazové publikace, kdy hlavním tématem se stává pojetí krajiny a veduty v jejích vývojových zákonitostech. Putovní výstava je další z reprezentativních segmentů umělecké sbírky, jejíž významné těžiště tvoří umění 19. století. Krajina je patrně nejrespektovanějším projevem této doby. Stala se otiskem snah a cílů mnoha umělců, ať už průkopníků topografické veduty, kteří definovali základní principy zobrazení měst i architektonických památek, nebo malířů objevujících romantické meandry mysli proměněné v perspektivu a hloubku krajinných dekorů.

PUBLIKACE

Výstava i kniha s rozsahem téměř čtyř set vyobrazení jsou koncipovány ve třech kapitolách. Od volné krajiny se postupně dostáváme k pohledům na rozmanité české hrady, zámky, lázně a města v symbolicky vrcholící vedutě Prahy coby caput regni. Vedle notoricky známých grafických pohledů budou představena špičková díla zakladatelů české krajinářské školy v čele s Antonínem Balzerem, Antonínem Puchernou a Karlem Postlem či Antonínem Mánesem. Mezi vrcholné ukázky lze počítat originály kreseb a grafických listů Vincence Morstadta. Samotná publikace ve velkorysém podélném formátu bude poprvé barevně reprodukovat cykly známých alb, které mají pro české krajinářství až ikonický charakter. Podobně jako umělci působící v Čechách nás zajímá také tvorba rakouských a německých malířů, ať už bezprostředně spjatých s česko-německým prostředím (např. Ernst Weichert), tak těch, kteří zanechali své stopy provenienčně nebo přímo vlastním dílem u nás (např. Thomas Ender či Jakob Alt).

SLOVO O SBĚRATELI

Patrik Šimon již dvacet let buduje rozsáhlou uměleckou sbírku od gotického umění přes renesanci, manýrismus, baroko až po umění 19. století. Kolekce má své reprezentativní vrcholy také v umění secese, symbolismu, nastupující moderny a meziválečné evropské avantgardy. Její rozsah čítá úctyhodných šestnáct tisíc položek, přičemž sběratel klade hlavní důraz na práce na papíře, tedy kresby a grafické listy. Ze sbírky se ročně realizuje několik vlastních výstav doma i v zahraničí, výjimku netvoří ani zápůjčky uměleckých děl do významných institucí (např. Národní galerie v Praze). Mezi mimořádně zajímavé výstavy z poslední doby lze počítat projekt Zamlčená moderna. Iluze a sny. Středoevropské umění 1880–1930, jež zaznamenala velký úspěch v německém Bayreuthu a v roce 2013 bude představena v rakouském Landesmuseu v St. Pöltenu. Každou výstavu doprovází graficky precizní katalog nebo obrazová monografie, na nichž se autorsky podílejí přední historici umění.