Artalk.cz

denní tisk 25. 1. 2013

Tomáš Pospiszyl v Lidových novinách upozorňuje na výstavu Galerie Opatov 1984-1992. Chodovská tvrz nabízí ohlédnutí za legendárním centrem nezávislého uměleckého života před rokem 1989. Podle Pospiszyla tvoří nejzajímavější část výstavy především dokumentární fotografie z vernisáží, na kterých Hana Hamplová zachytila „tehdejší – a ve velké míře i dnešní – uměleckou elitu“. Závěrem se Pospiszyl vyjadřuje ke konci Galerie Opatov a zároveň k aktuální situaci v Chodovské tvrzi: „Ránu Opatovu paradoxně zasadila svoboda. Od roku 1994 Krbůšek vedl Špálovu galerii a vedle toho měl a stále má svou komerční galerii. Pojivo je už jiné, méně soudržné. Touha dělat věci jinak a řídit se především vlastní představou o tom, co je dobré, ale nevymizela. Dokazuje to právě Chodovská tvrz, kde před dvěma lety začala dělat zajímavé výstavy kurátorka Helena Blažková. Jenže se zdá, že pro neshody s vedením odchází, takže se toho možná zas tolik nezměnilo.“

Filip Šenk se dnes v Lidovkách zaměřil na výstavu Motýlí efekt? v Galerii Rudolfinum. Výstavě představující díla šesti malířů (Vladimír Véla, Adam Štech, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín, Jiří Petrbok) chybí podle něj především přesvědčivý koncept, který nedokáže osvětlit ani text kurátora Petra Vaňouse. „Výstava šesti českých malířů působí bohužel jako nesourodý a neskladný celek vytvořený z kvalitních jednotlivců… jako představení umělců, které považuje Vaňous za pozornosti hodné.“

Filip Šenk na stránkách Lidových novin představuje ještě jednu výstavu: Země se otáčí a vše z ní sklouzává, která je do 16. března k vidění v komerční pražské galerii Hunt Kastner. Dvaadvacet českých a zahraničních umělců je spojeno „kurátorským pohledem zdůrazňujícím v jejich díle právě ono nic, tedy prázdno, bílo.“ Výstava, kterou připravili Edith Jeřábková a Jiří Kovanda, má podle Šenka čitelný koncept, „který je v komerční galerii trochu překvapivý v dobrém slova smyslu. Jen by si zasloužil podnětnější úvodní esej šířeji pojímající „nic“, horror vacui a světlo v moderním umění i myšlení.“

Pavla Dluhoschová v Hospodářských novinách zve na výstavu Dity Pepe v ostravské Komorní scéně Aréna. Fotografka představuje snímky k loni vydané knize Báry Baronové nazvané Slečny a také portréty členů vlastní rodiny – svých dvou dcer a matky. „Fotit přímo ve vlastní rodině je jedna z nejtěžších věcí, protože se přitom odkrývá, jak se v ní kdo cítí a jaký vztah k sobě ti lidé mají,“ říká Dita Pepe.

V Právu najdete kritický text Milana Knížáka věnovaný současnému stavu Národní galerie. Článek si můžete přečíst také zde.