TZ: Imrich Veber

Imrich Veber / HOMOurban / Dům umění v Opavě / Opava / 11. 1. - 24. 2. 2012

HOMOurban / Imrich Veber

Dům umění, Gottfrei, Opava, 11. ledna — 24. února 2013

Imrich Veber lednovou výstavou v Opavě představí soubor fotografií z městského prostředí s názvem HOMOurban. U této příležitosti vydává stejnojmennou knihu, která bude obsahovat celkem 70 fotografií a jejíž vznik podpořilo statutární město Opava formou grantu.

Na celém souboru kontinuálně pracuje od roku 2007 vedle dalších projektů – kupříkladu Nejeden život, který dokumentoval život uživatelů sociálního zařízení Marianum a byl představen v prosinci 2009 rozsáhlou výstavou v kostele sv. Václava na Pekařské ulici. Po tříleté pauze se tak autor vrací se svou tvorbou zpět do Opavy. Diváci budou moci zhlédnout fotografie z prostředí napříč Evropou. Od Lisabonu, přes Paříž či Bělehrad, až po Moskvu. Kniha vychází v Praze v nakladatelství Positif a na její realizaci se podíleli přední český teoretik fotografie Tomáš Pospěch a Jakub Wdowka z grafického studia Artbureau. Autorem úvodního textu knihy je Ondřej Hložek.

Samotná výstava bude rozdělena na dvě části, obě potrvají od 11. ledna do 24. února 2013. První část bude zahájena ve čtvrtek v Domě umění na Pekařské ulici v Opavě od 17. hodiny, druhá pak o den později, tj. pátek 11. ledna v 19 hodin v alternativním prostoru Gottfrei na Krnovské ulici v Opavě a od 20:30 hodin proběhne koncert kapely Downbelow v blízkém Music Clubu 13. Kdo je městský člověk? Dnes ve městech bydlí více než dvě třetiny populace Evropy. Znalost historické geneze, ekonomických, sociálních a právních proměn měst od starověku po současnost, stejně jako problémů města nahlížených současnými sociology nám přinese mnohé k zamyšlení, ale rozumět městu nás ještě nenaučí. Vedle verifikovatelných údajů ze statistických ročenek a sociologických rešerší fotografie Imricha Vebera nabízí zcela emotivní, pocitovou reflexi z evropských měst, která navštívil. Bez nároku na pravdivost nabízí pohled, který má především rezonovat s naší zkušeností. Nedělá si hlavu ze sociologických, ale stejně tak i fotografických postulátů jak na město duchem dneška nahlížet.

Soubor HOMOurban vznikal v období let 2007—2012. Svou vizuální formou úzce navazuje na silnou tradici snapshotu, ale též české dokumentární fotografie sedmdesátých a osmdesátých let. Imrich Veber se pohybuje někde na neurčitém rozhraní mezi tendencemi, které bývají nejčastěji označovány jako sociální a subjektivní dokument, nepoužívá současné technologie a forma jeho fotografií tak odkazuje k neukotvenému bezčasí. Sevřenost urbánním prostorem, osamělost jedince uprostřed davu, absurdita, melancholie, odcizení, prvek zázračna, to vše, jak bývají obvykle charakterizovány podobné městské momentky v tradici dokumentární fotografie, zde najdeme.

A snad i něco navíc.

V pohledech na evropská města se vedle sebe bezhlavě vrší záběry na hodně různorodá místa - Praha, Madrid, Opava, Bělehrad, Mikulov, Olomouc, Évora, Budapešť, Moskva, Porto, Berlín, Paříž, Nida, Benátky, Kerkyra, Užhorod, Londýn, Prešov, Rybaki, Lisabon... Obvykle mezi světem velkoměst, menších a malých měst, západní a východní Evropy nebo jižní a severní části, hledáme subtilní rozdíly, podle jemných náznaků spíše rozlišujeme. Rozhodně bychom tyto fotografie nekladli vedle sebe. Tím jsou ale záběry Imricha Vebera provokující. Pocitově v nich kolážuje společnou identitu. „Crossuje”, vede náš pohled napříč regiony, aby se soustředil na to společné. Vytvořil jakýsi obraz evropské komunity, dialog fotografií, zkušenosti svého domovského opavského života s ostatními městy.

Tomáš Pospěch

Imrich Veber

Narozen 10. září 1987 ve Vítkově (Česká republika). Žije a pracuje v Opavě a Olomouci. Studuje na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě a Katedře dějin umění Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Kromě souboru HOMOurban se dlouhodobě věnuje také otázce handicapovaných osob a poměrům ve společnosti obecně. Fotografie dosud vydal v knihách Nejeden život (Opava, 2009), TRANSFORMACE (Ostrava, 2010) a Víme o sobě (ilustrace poezie a textů Josefa Veselého, Opava, 2011). Publikuje v kulturních periodicích, vystavuje v České republice i zahraničí a působí jako teoretik a kurátor fotografie.