RE: Návrh na státní podporu nákupů současného umění

„Nádherná, skvostná“ formulace z úst Rady galerií České republiky a Uměleckohistorické společnosti, v zastoupení, za UHS: Mgr. Marcel Fišer, PhD., ředitel GAVU Cheb, člen předsednictva UHS a za Radu galerií ČR: Mgr. Jiří Jůza, PhD., ředitel GVU Ostrava, předseda RG ČR, v návrhu na státní podporu nákupu současného umění, cituji: "…Protože jde o podporu mladého aktuálního umění, nákupy by měly být omezeny věkovou hranicí např. 40 let (případně zpočátku 45 let, aby se pokryla ona stávající cézura a do vymezení programu např. spadly dnes již nežijící osobnosti jako J. Mančuška či J. J. Kotík, u nichž je absence ve sbírkách zvlášť markantní; po několika letech by se hranice programu mohla snížit). V tomto věku už je umělec vyzrálý a také generace, kterou reprezentuje, už vykrystalizovala a zpřehlednila se, takže je možné rozeznat relevantní tvůrce. Z pohledu umělců pak jde o období, kdy mají rodinu a často řeší akutní sociální problémy, pokud učí na škole, tak nanejvýš jako asistenti atd." (zde)

Co však s umělci a jejich díly, kteří se již zpřehlednili a vykrystalizovali a jsou relevantními tvůrci? Mají rovněž rodiny, řeší akutní sociální problémy. Bohužel jim je už ale nad 45 let a veřejnoprávní muzea umění zřizovaná státem a kraji od nich do dnešních dnů, po celá předchozí desetiletí nic nenakoupila a nebo natolik zlomkovitě, že kdyby se měla všechna spojit, tak dají dohromady možná max. 5- 7 věci od jednoho relevantního autora! Smutná avšak zcela reálná skutečnost u umělců jejíž letitá absence ve sbírkách je opravdu markantní! Koho to ale vlastně zajímá, vždyť si každá nová generace umělců, teoretiků myslí, že umění vždy začíná právě teď a to teď je opravdové, autentické!

Co například za posledních 20 let nakoupila Moravská galerie v Brně (nepočítám dary), co nakoupila NG v Praze, co nakoupila GHMP, GVU Ostrava, Muzeum umění v Olomouci, co další galerie v regionech?!? Opravdu chybí jen současní mladí umělci, mimochodem kdy končí současnost (progrese?) u umělců?! Pokouším se tak i v tomto kontextu porozumět, diktátu všech cen, ohodnocení, které arogantně upřednostňují, zvýrazňují věk u umělců, ať už směrem k mládí, nebo ke stáří. Vychází mi z toho buď jen trapná účelová strategie, nebo jen vzpomínkové pietní události. Asi už nikdy nepůjdou dohonit chybějící akvizice za posledních cca 30- 40 let, ale bohužel ani za posledních 20 let, kdy už na místech ředitelů státních galerii sedělo přeci jen pár schopných jedinců. Je ale velmi snadné a alibistické vše svádět na finance. Bylo by zajímavé a poučné (jistě i nesnesitelné) nahlédnout do jejich depozitů, do jejich sbírkových fondů a porovnat je s tím jací umělci přinesli za tato léta pro současné umění v Čechách a na Moravě nesporný význam a hodnotu. Jsem si jistý, že by vzniknul zásadní nepoměr toho co, koho a proč tato muzea a galerie nakoupila, když už něco sporadicky nakupovala.

Nechci však tímto textem negovat snahu Rada galerií České republiky a Uměleckohistorické společnosti, jež se snad snaží něco narovnávat. Jen prosím o přesnější reflexi zdejšího provozu umění a ne tak populistické nadbíhání, podkuřování, dravým generacím. Ostatně brzo budou i ředitelé těchto, výše zmiňovaných muzei a galerií, nahrazeni mladím (nebude jim ani jim už stačit jejich nakupování, případně dotace, honoráře na jejich práci), tak jako už jsou v relevantních odborných mediích, v postech na školách, stážích, v komisích na různá bienále, granty atd. atd. Bude jen nutné stanovit přísnou věkovou hranici(věkové ghetto!), dejme tomu do 40 let?! Vše ostatní je už zbytečné, marné, bezesmyslu, za zdí…..

Jiří David