Artalk.cz

denní tisk 29. 10. 2012

Nové vydání Respektu přináší rozsáhlý článek o celosvětově první výstavě o zobrazování nahých mužů v umění, která je do 23. ledna k vidění ve vídeňském Leopoldově muzeu. Výstava, respektive její propagace, při níž na dvou stech plakátech po celé Vídni byli k vidění urostlí fotbalisté oblečení jen do kopaček a štulpen s chrániči, občany rakouské metropole pobouřila. Obnažené penisy na ně byly příliš a musely být na plakátech přelepeny. Autor článku, Tomáš Lindner, se v textu nevěnuje jen výstavě samotné, ale snaží se téma mužské nahoty v umění zasadit i do širšího uměleckohistorického a společenského kontextu. „Proč mužská nahota pohoršuje, zatímco ta ženská spolehlivě prodává a v reklamách ve výkladních skříních, v drogeriích a stále častěji i v lékárnách nás obklopuje neustále?“ klade si Lindner otázku a snaží se hledat odpovědi.

Jan H. Vitvar glosuje pro nový Respekt situaci kolem ukončení vydávání výtvarného čtrnáctideníku Ateliér. Podle Vitvara není časopisu, který si léta stěžoval na nedostatek financí od státu, vůbec škoda. Úroveň textů podle něj během let postupně klesala: „V Ateliéru poslední léta vycházely převzaté texty z katalogů, oslavné proslovy z vernisáží, a když už do redakce dorazila nějaká kritická analýza, její úroveň odpovídala tomu, že se tu za psaní neplatily honorář.“ Vitvar si pohrává s myšlenkou, že konec Ateliéru může být pro ministerstvo kultury dvojí výhrou: „Kvůli povyku kolem něj se totiž může nenápadně zapomenout na jiná periodika postižená škrty, jejichž smrt by pro zdejší kulturu znamenala opravdu nenahraditelnou ztrátu.“

Do třetice nový Respekt. Přečíst si v něm můžete recenzi Kamila Fily na film Občan K. Jedná se o časosběrný záznam rozsáhlého projektu skupiny Ztohoven, jehož základem byla změna identity na občanských průkazech. „Tímto narušením systému a zviditelněním trhlin chtěli členové Ztohoven manifestovat, že nejsme čísla, nejsme biometrické údaje, a tak tedy nebuďme ani figurkami velkých hráčů na herním poli této doby,“ píše Fila a klade si otázky, do jaké míry se to autorům skutečně podařilo a jaké může být vyznění filmu nejen pro diváka, ale i pro skupinu Ztohoven samotnou.