Artalk.cz

denní tisk 26. 10. 2012

Centrum pro současné umění DOX vystavuje vídeňský akcionismus, a to včetně jednoho z jeho nejdůležitějších představitelů, Hermanna Nitsche. Rozhovor s ním připravil Filip Šenk pro Lidovky: „Význam a smysl mého umění se nikdy nedotýkal politiky. Nenávidím politiku. Nejsem pravičák, nejsem levičák. Všechno je to stejná sračka. Z tradice jsem se naučil velmi mnoho. Abych tak řekl, umění je pro mě něco jako Vltava, neustále plyne. Jsem jen jeden malý prvek, kapka v tom proudu.“

Francouzský fotbalový útočník Zidane se dočkal sochy před Centrem Pompidou. Fanouškům i oficiálním představitelům fotbalu je však trnem v oku, protože zobrazuje Zidaneovo selhání při mistrovství světa 2006, kdy vrazil hlavou do hrudi italského hráče a byl vyloučen z utkání a skončil s fotbalem. Více v glose Tomáše Pospiszyla v Lidovkách.

Dům pánů z Kunštátu v Brně vystavuje finalisty Chalupeckého ceny, kterou představuje Brněnský deník. Článek se omezuje na prosté vyjmenování finalistů a popis jejich instalace. „Letošní výstava je opravdu vzrušující a je názornou ukázkou toho, co se v současném vizuálním umění děje a jaká témata mladé umělce zajímají,“ uvedla kurátorka výstavy Lenka Lindaurová.

Marek Pokorný v Lidovkách reaguje na úterní články o výstavě sbírky Patrika Šimona a o soudním řízením, které je s ním vedeno v souvislosti s pokusem legalizovat kradený obraz Toyen. „Muzeum a galerie není neutrální prostor pro kontemplaci hodnot mimo čas a prostor, ale místem, kde se rovněž rozhoduje o tom, jací jsme a jací budeme. Kvalita vystavených uměleckých děl zkrátka neospravedlňuje legitimizaci jednání, které možná nebude právně postižitelné, ale které považuji za nepřijatelné. Notabene, když jedinou spojnici mezi jednáním Patrika Šimona a uměním tvoří touha po zisku.“