Kill Them All

12. 10. 2012Artalk Recenze

Válka, bolest, násilí. To jsou asociace, které se vybaví po shlédnutí výstavy „Sacred Ambush is full of Parrots Screaming“ v galerii SVIT Praha. SVIT přizvala ke spolupráci dva zdánlivě velmi rozdílné umělce: Andrewa Gilberta a Annu Parkinu, aby zpracovali stejné téma - válečné útrapy.

Pro práci skotského umělce Andrew Gilberta je charakteristická fascinace eurocentrismem, africkým fetišismem či válečnou propagandou, rád nachází inspiraci v britských koloniálních válkách na jihu Afriky. V Čechách vystavuje již poněkolikáté, po Brnu či Zlíně byl před dvěma lety i residentem Goethe-Institutu Prag v MeetFactory. Gilbertovi se podařilo vytvořit určitý polopravdivý svět, jenž sice čerpá z faktických historických událostí, ale zároveň je i velmi často přetváří k obrazu svému. Tuto manipulaci podřízenou specifické surrealistické imaginaci nacházíme například v postavě „Andrew - The Zulu Queen“, se kterou se umělec v dílech ztotožňuje. Jak sám říká, jedná se o kombinaci jeho osobnosti, Napoleona a Afriky, přičemž dává vzniknout iluzi jakéhosi pološíleného diktátora komandujícího své vojsko. Tento motiv se v aktuální výstavě ve SVITU transformoval do postav papouška a veverky – generálů, kteří k umělci přímo promlouvají, rozkazují mu nebo ho prosí o záchranu. Stěžejními mediátory Gilbertových myšlenek se tak stávají určité prorokující figury, které jeho názory nejen zprostředkují, ale dodají mu i onen klíčový apel. Umělcova obsese čišící z textů a schizofrenních maleb je opojným rozčílením nad zabíjením, mocí a nadvládou řídící náš svět. Po chvíli šokovaného pozorování je divák vtažen do této tajemné země metafor a bláznovství, která je přitom tak pravdivou a reálnou.

Zatímco Gilbert čerpá hlavně ze surrealistických zdrojů percepce, Anna Parkina vychází především z ruské tradice obrazovosti, její díla evokují fotokoláže Aleksandera Rodchenka. Parkina prošla studiem v Californii i prestižní École des Beaux-Arts v Paříži, účastnila se dvou benátských bienále, ale v Čechách jsme ji zatím neviděli. Vyjadřuje se prostřednictvím nepřeberného množství médií, vlastní je jí zejména koláž, socha a performance. Ve SVITU umělkyně k tématu války přistupuje s větší křehkostí a empatií. Její jemná kresba a zahalené obličeje výmluvně vyprávějí o utrpení a bolestech spojenými s válečnými událostmi, zvolená pozadí prostřílených plechů či leteckých pohledů na města vyvolávají pocity úzkosti a strachu. Tato jednoduchost vyjádření v nás vyvolává emotivně narativní příběhy naděje i zoufalství zároveň. Nejupřímnějším vyjádřením celého projektu je pak video bíle oděné tančící dívky „Dobrovolníkův sen“. To můžeme chápat jako vyjádření triumfálního vítězství dobra nad zlem nebo, jak zmiňuje doprovodný text kurátora výstavy Dmitrije Zabavina, jako odkaz na biblický tanec Salomé.

Výstava reflektující tak klasické téma jakým je válka, k němu přistupuje ve svěží nové podobě. Snaží se upozornit a zdůraznit úlohu člověka a význam zla v něm samotném, čímž neotřele zkoumá jeden z jejích hlavních zdrojů. Válečné konflikty tak zbavuje zaprášených klišé a z neočekávaných úhlů rozkrývá nám tak blízké úzkosti a obavy z nepředvídatelné budoucnosti a světa samotného, které vyzývají k zamyšlení.

Eva Slunečková Autorka je studentkou VŠUP

______________________________________________________________

Andrew Gilbert & Anna Parkina: Sacred Ambush is full of Parrots Screaming / kurátor: Dmitry Zabavin / SVIT Praha / Praha / 8. 9. – 13. 10. 2012

______________________________________________________________

foto: Tomáš Souček