TZ: Stefan à Wengen

Stefan à Wengen / The Occurence / Galerie Jiří Švestka / Praha / 21. 9. - 3. 11. 2012

Stefan à Wengen: The Occurrence

21. září – 3. listopad, 2012

Stefan à Wengen je švýcarský malíř (nar. 1964 v Basileji), žije a pracuje v Düsseldorfu. Galerie Jiří Švestka měla tu čest vystavit jeho obrazy již v roce 2011 v Berlíně. Toto je jeho první výstava v Česku. Již sám název výstavy The Occurrence, který se dá přeložit jako výskyt nebo událost poukazuje na tajemnou tématiku jeho obrazů.

Stefan à Wengen charakterizuje svojí tvorbu jako v zásadě blízce spjatou s teorémem římského dramatika Tita Maccia Plauta, Člověk člověku vlkem , který vešel ve známost díky Thomasu Hobbesovi a jeho spisu O občanech. Čerpali z něj také Shakespeare a Moliére. Ve Stefanově tvorbě dominují obrazy zvířat, nejvíce vlka, který podle západní ikonografie symbolizuje přechod k nesmrtelnosti. Latinský tvar lupa znamená nejen vlčice ale i prostitutka, každopádně lupanar ve starověku znamenal spíše nevěstinec, dům neřesti. Na druhé straně vlk také představuje archetyp psa, zkroceného a zdomácnělého přítele člověka. Sova, která se jako motiv také často vyskytuje ve Stefanových obrazech, reprezentuje v západní ikonografii pád, pokles, ale také pověry. Je to noční zvíře, které je srovnatelné s Dürerovým netopýrem na rytině Melancholia, osamělý noční lovec, jehož interpretaci je možné chápat jako vlastní portrét umělce. Jelen na druhé straně ztělesňuje duši, dobro a hledání spirituality a zázraků. Jeho parohy jsou považovány za trofeje a jejich zpracování jako fetiš moci a nadvlády nad divochy.

V mimoevropských kulturách, kterými se Stefan à Wengen zabývá velmi často, se objevují zvířata většinou jako bohové, jako znovuzrození zesnulí předkové. Ve Stefanových obrazech se nyní objevují zcela neočekávaně a podobají se zjevením. Tato zvířata, at už se nacházejí v interiéru, v noci na pláži u stanice plavčíka, nebo u starého dubu, zanechávají stopu, kterou zaujímají opuštěné prostředí. Vytvářejí díky svému překvapivému zjevení zvláštní duchovní podezření, týkající se především otázky viny.

Obrazy Stefana à Wengena se nacházejí v mnoha důležitých veřejných i soukromých sbírkách v Německu, Holandsku, Španělsku, Švýcarsku a USA. K nejdůležitějším institucím patří Kunstmuseum Basel a Kunstmuseum Luzern, které také uspořádalo v roce 2010 jeho velkou retrospektivní výstavu. Při této příležitosti byl vydán katalog (s texty od Beate Ermacora, Juliana Heynena, Christopha Lichtina) v nakl. Ringier.