TZ: Andreas Müller-Pohle

Andreas Müller-Pohle / Codes & Waters 1995- 2011 / Dům umění města Brna / Brno / 7. 9. - 14. 10. 2012

Andreas Müller-Pohle: Codes & Waters 1995- 2011

07 09 – 14 10 (2012)

Výstavu zahájí 6.9. 2012 v 18h ředitel Domu umění města Brna Rostislav Koryčánek a kurátorka Jana Vránová za přítomnosti autora.

V Berlíně žijící fotograf, mediální umělec a vydavatel Andreas Müller-Pohle působí jako šéfredaktor časopisu European Photography, zaměřeném na současnou fotografii a nová média, který založil v roce 1980. Jeho současná výstava v Galerii Jaroslava Krále je autorovou druhou prezentací v Brně – v roce 1989 vystavil Dům umění města Brna ukázky z jeho tvorby (cyklus Transformace) v roce 1989 v Galerii Stará radnice, čímž se poprvé představil samostatnou výstavou v Československu. Andreas Müller-Pohle je jedním z hlavních představitelů vizualismu, jeho tvorbu charakterizuje přístup k obrazové interpretaci zobrazovaného metodou, analyzující jeho zdánlivě samozřejmou jednoznačnost. Soustřeďuje se především na pojem „interfaces“ v jeho vícevýznamovosti, opouští klasický fotografický obraz a často jej transformuje do jiných kódových systémů. S tímto přístupem kontinuálně souvisejí i jeho nejznámější práce z posledních let, projekty uváděné pod titulem River Project – The Danube River Project (2005-2006) a Hong Kong Waters (2009-2010), které jsou součástí výstavy v Domě umění města Brna. Autor sledoval tok Dunaje od jeho pramene až k ústí, od západu k východu, v Hong Kongu konfrontoval přírodu, nespoutaný vodní živel s umělými produkty současnosti – s architekturou mega-města. Smyslový prožitek má současně i další významovou dimenzi, související s ekologií, s přírodními procesy proměn, zániku i obnovy. Název výstavy charakterizuje princip, který Andreas Müller-Pohle ve svých fotografických sériích často uplatňuje – toku vody odpovídá tok kódů, digitální znakové řeči, které poprvé použil v Digitálních partiturách (1996-1998), později ve Face Codes ( 1998-1999) a v některých videoprojekcích. Ve svých starších pracích z počátku devadesátých let - Zyklogramme - používá obrazový materiál jako obrazotvorný prvek a zachycuje proces jeho recyklace. Obdobný princip v jiné vizuální podobě prezentuje Entropia ( 1996), dokumentující obrazem i audiozáznamem likvidaci fotografií, filmů a adjustovaných obrazů průmyslovou mechanikou. Oproti analogové fotografii, jejímž cílem je obrazová fixace vizuálního vjemu, využívá autor dynamické proměnlivosti digitálních procesů. Pojmy čas, pohyb, proměna interpretuje v nejrůznějších podobách a významových konotacích.

Jana Vránová