Svět převrácených forem

20. 8. 2012Artalk Recenze

Galerie Kabinet T. ve 32. budově Továrního areálu Zlín uspořádala historicky poslední akci ve svých dosavadních prostorech nazvanou MODUS OPERANDI. Tento termín je používán kriminalisty k označení osobitého způsobu provedení zločinu. Je to něco na způsob otisku prstu, rozpoznatelná signatura, nezaměnitelný styl, podle kterého můžete identifikovat pachatele. Modus operandi přátel umění představuje vytváření kontra-sítí, vytváření autonomních zón, náhlé mizení a vynořování se ve skulinách systému. Akce MODUS OPERANDI byla přetvářením tohoto uzavírajícího se prostoru.

MODUS OPERANDI měla být původně společná akce dvou autorů: Petra Bařinky a Pavla Strnada. Její přípravu však narušila tragická událost. Jeden z autorů – Pavel Strnad – letos nečekaně ukončil svůj život. Proto se původní koncept změnil v Bařinkovu prostorovou instalaci s využitím kreseb z pozůstalosti náhle zesnulého přítele. Akce se stala vyjádřením pocitu smutku a uctěním památky. Bařinka pracoval v galerii celý týden a zájemci mohli proces zrodu jeho díla sledovat v různých fázích, přičemž konečná instalace vrcholila v právě v okamžiku vernisáže.

Umělec pokryl celou jednu místnost temnou malbou, která nás provází po odvrácené straně světa. Ukazuje zde svět převrácených lodí, aut a autobusů, spadlých letadel. Na základě formy bychom tuto malbu mohli začlenit do řady děl světových autorů, která bývá označována souborným názvem „dooms-day art“ a někomu možná připomene Gondryho žertovnou „disastrologii“ z filmu Nauka o snech. Den zkázy, poslední soud či apokalypsa představují nejen téma, ale i specifickou dynamiku forem. Nacházíme ji například v Posledním soudu od Hieronyma Bosche, v Triumfu smrti Petra Breugela a nověji u bratrů Chapmanů či u Douglase Gordona. Vždy zde nalézáme groteskní převrácení očekávaných forem. Karnevalová mutace tělesnosti a hmoty připomíná křehkost lidského světa. Vyvolává současně děs i smích. Zdá se mi, že Petr Bařinka za svůj modus operandi zvolil hravou formu, která umožňuje zpracovat i ty nejtragičtější události v našich životech. V kontrastu k monumentální a přesto pietní černo-šedé malbě vynikaly drobné kresby Pavla Strnada zakomponované do prostoru malby, čímž vznikl mezi oběma autory dialog, který již jinak bohužel není možný.

Druhá galerijní místnost zůstala oproti tomu bílá a byly v ní nainstalovány Strnadovy černé kresby. Bařinka tyto kresby protkal nepravidelnou horizontální sítí černých vláken, jakousi krystalickou krajinou či rizomou – plochou sítí bez centra. Divák si musel najít své místo mezi vlákny, aby si mohl kresby prohlédnout. Strnad stále výrazněji směřoval od světa snových a fantazijních figur k jejich mutacím. V tomto gestu bychom mohli vidět onen zvláštní proces „stáváním se jiným, stáváním se zvířetem“ (jak o tom píše Deleuze s Guattarim v knize Tisíc plošin). V jeho pozdních kresbách se pak zhmotňuje rozplývání forem, které byly nahrazeny abstraktními liniemi. Jakoby se samotné mizení formy stávalo obsahem. Výraz tak vyústil do rytmických linií a mračen nabitých fyzickou i duševní energií. Tato vůle vymanit se z forem napovídá, že pro autora možná bylo lepší „chtít nic, než nic nechtít“. Estetika mizení dala nakonec zmizet samotnému Strnadovi a kresby se tak bezděčně staly zprávou o jeho osudu. Instalace MODUS OPERANDI ve svém celku vytvořila působivé memento, které lze z určitého pohledu chápat i jako memento celého galerijního prostoru. Ve 32. budově se schyluje k rekonstrukci a Galerie T. hledá pro své působení nové místo v prostředí továrního areálu.

Michal Tošner Autor je odborný asistent na Katedře antropologie FF ZČU

______________________________________________________________

Petr Bařinka, Pavel Strnad: MODUS OPERANDI / Galerie Kabinet T. / Zlín / 23. 7. - 31. 8. 2012 (v srpnu otevřeno po telefonické dohodě)