Artalk.cz

denní tisk 22. 6. 2012

V MeetFactory je k vidění výstava Opak je pravdou, pod kterou je podepsána nová kurátorka Karin Kottová. Představena jsou díla rakouského umělce Erwina Wurma, který tvoří improvizované sochy zrcadlící každodenní život. „Krátkodobé monumenty Výsledkem Wurmova dovádění je cosi mezi performancí a nestabilní asambláží z obyčejných objektů a lidského těla, dokumentované pomocí fotografie nebo zprostředkovávané pomocí návodů a rekvizit.“ V MeetFactory vystavují rovněž čeští umělci, které Wurmovo dílo inspirovalo. Více v článku Tomáše Pospiszyla v rámci výtvarného pátku LN.

Druhý Pospiszylův článek v LN: „Moskevské centrum pro současné umění Garáž, které založila multimilionářka Daria Zhukova, se bude stěhovat. Autorem projektu pro nové sídlo je architekt Rem Koolhaas.“ Článek představuje vznik mladé instituce založené multimilionářkou Dariou Zhukovou i její zajímavý program. Nová budova galerie bude otevřena v příštím roce.

V posledním článku Tomáše Pospiszyla v LN se zábavnou formou dozvíme, jaký má názor na reakci Tomáše Bufky k článku Filipa Šenka o Artbance.

Ve čtvrtek bude v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem otevřena výstava Charles Sawyer / Tenkrát na Východě, tenkrát v Roudnici kurátora Miroslava Diviny. Výstava navazuje na události sedmdesátých let, kdy byla v Roudnici uspořádána výstava Josefa Sudka, se kterým přijel i americký fotograf Charles Sawyer. „Celá kolekce v sobě propojuje tři témata: portréty českých disidentů, Josefa Sudka na vernisáži v Roudnici nad Labem a snímky ze soukromí rodiny Anny Fárové. Všechny byly pořízeny během poměrně krátkého období mezi léty 1975 a 1977.“ Informuje Litoměřický deník.

Magdalena Čechlovská v HN představuje právě otevřenou výstavu Tváře, kterou pro Galerii Rudolfinum připravil Ladislav Kesner. Prezentuje se množství světových autorů pracující s tématem lidské tváře pomocí videoartu. „Nejvýraznější je (…) Marina Abramovic, která vyniká vášnivostí. V Rudolfinu vystavuje více než desítku videozáznamů svých performancí od sedmdesátých do devadesátých let. Autorkou vybraný soubor je vlastně archivem, portfoliem, a tedy pro české diváky dosud nejpodrobnějším autoportrétem americké umělkyně srbského původu.“ Dále vystavuje například Douglas Gordon nebo Fiona Tan. „Kurátorovi se příliš nepodařilo přesvědčit, že vystavená díla mají společnou ideu. Jako celek nic neobjevují, chronologické řazení pouze ukazuje vývoj v uměleckém využívání videa. S výjimkou několika umělců, které video jako formát vůbec nezajímá a používají je jen pro záznam svých akcí.“

Moravská galerie včera otevřela Bienále Brno 2012. „Jednou ze zásadních novinek je zrušení zavedeného dělení mezinárodní soutěžní přehlídky do kategorií a umístění soutěžní přehlídky pouze do prostoru Uměleckoprůmyslového muzea,“ uvedl ředitel MG Marek Pokorný. Vítězi hlavní ceny 25. bienále se stali Armand Mevis a Linda van Deursenová z Nizozemska. Porotu zaujali programem Temporary Stedelijk vytvořeným pro muzeum současného umění v Amsterdamu. O akci informují Deníky Jihomoravského kraje.

Středočeská mutace MfDnes se věnuje průběhu výstavy Europa Jagellonica v GASKu. Do galerie si za měsíc otevření našlo cestu na pět tisíc návštěvníků. „Je neštěstí Česka, že se všechno děje v Praze, ale to není možné. Výstava do Kutné Hory patří,“ poznamenala ředitelka galerie Jana Šorfová. Připomenuto je, že se budou měnit vystavené iluminace – Kutnohorský graduál nahradí list s dolováním stříbra.

V Magazínu Víkend HN si můžete přečíst rozhovor s manažerem Jiřím Waldem a umělcem Petrem Niklem, kteří společně vystavují v rakouském Linci. Z, u nás nevídané, spolupráce vznikla řada interaktivních objektů, které jen vybízejí k tomu, aby se jich návštěvník dotýkal a hrál si s nimi. V dalším článku pak Naďa Klevisová tradičně představuje trh s uměním.