Artalk.cz

denní tisk 18. 6. 2012

Soukromá Galerii Emila Juliše v Černčicích, která se specializuje především na surrealismus, představila retrospektivu Miloše Nolla (1926-1998). Recenzi již ukončené výstavy najdeme v severočeské MfDnes. „Výstavu samozřejmě limitoval omezený prostor a možnosti instalaci, což však nic nemění na tom, že se P. R. Vejrážka (provozovatel galerie – pozn. artalk) opět ujal úkolu, jaký přirozeně patří veřejné instituci s odborným personálem.“

V pardubické MfDnes vyšel rozhovor s právníkem Pavlem Smutným, který je mecenášem právě probíhající přehlídky Smetanova výtvarná Litomyšl. Rozhovor se věnuje především největšímu lákadlu přehlídky, totiž výstavě Julia Mařáka. „Platíme to my. Z prostředku našeho nadačního fondu, do něhož přispívá skupina nadšenců a mecenášů, kteří se chtějí podílet na povznesení české kultury a důvěřují nám, že vybereme správně. Vytváříme tak most mezi penězi a uměním. I v případě Mařáka jsme je přesvědčili, že je správné udělat v Litomyšli jeho výstavu, že je to dobré nejen pro propagaci umělce Mařáka, ale i Smetanovy výtvarné Litomyšle.“

Rozhovor přináší i hradecká redakce MfDnes – tentokrát s Jiřím Davidem, který vystavuje v České Skalici. „Nikdo z nás nedělá v ateliéru s tím, že a priori myslí na diváka. Nemyslí, nemůže myslet. Domnívám se, že umění nemůže okamžitě zachytit obecný vkus. Neznamená to, že musí být zásadně nesrozumitelné. Určitě by to diváka mělo nutit k přemýšlení a k hledání vlastního způsobu nahlížení na dílo. Tato interakce mezi divákem a uměleckým dílem je velmi důležitá. Nevzdělaný divák je ale vždy komplikovaný ve vztahu k současnému umění.“

Celostátní vydání MfDnes nabízí recenze výstav Bohumily Doležalové v Galerii kritiků a Lukáše Miffeka v Galerii Kotelna v Říčanech. Oběma výstavám přisoudil Radim Kopáč 90 %. „Obě přehlídky jsou dostatečně široké na to, aby umělce dobře představily publiku. Je výhoda zhlédnout je po sobě, aby vynikla autorská specifika. Ale Miffek i Doleželová obstojí spolehlivě i sami za sebe.“

Brněnská MfDnes připomíná, že tento týden začíná v MG Bienále Brno 2012, tedy přehlídka grafického designu. „Výsledky mezinárodní soutěže otevřené všem profesionálním grafickým tvůrcům se dozvíme při vernisáži 21. června v 17 hodin. Součástí letošní přehlídky je také mezinárodní sympozium, výstava hostujícího kurátora a skutečně bohatá nabídka doprovodných výstav, kulturních programů a přidružených akcí ve všech budovách i prostorách Moravské galerie i jinde.“

Moravskoslezská MfDnes představuje plány na přístavbu Domu umění GVUO. Devět metrů vysoká budova dle návrhu Josefa Pleskota se bude jmenovat Bílý stín. „Nový Dům umění se stane moderním muzeem umění, polyfunkční institucí a kulturním centrem pro 21. století, které zajistí uživatelský komfort, kvalitu expozic a výstav, veřejnou přístupnost a dostatečné zázemí pro přípravu výstav,“ dodává mluvčí galerie Jana Šrubařová.

Ve františkánském klášteře v Plzni bylo otevřeno Muzeum církevního umění plzeňské diecéze. „Muzeum navazuje na bývalé Diecézní muzeum, které se ve františkánském klášteře otevřelo na konci 90. let dvacátého století. Je ale rozsáhlejší a nabízí koncepční pohled na křesťanství. Zavede návštěvníky vůbec poprvé také do prostor kláštera, kam dosud nikdy nemohli vstoupit. K nejvýznamnějším památkám patří například gotický reliéf pocházející z kostela v Malesicích, pravděpodobně z roku 1520, se sv. Jiřím zabíjejícím draka. Mezi poklady patří také obraz renesančního malíře Lucase Cranacha Poleňská madona či obraz Karla Škréty.“ Více v Chebském deníku.

V HN si můžeme přečíst rozhovor s Marinou Votrubovou, která je specialistkou UniCreditBank na Art Banking, tedy zhodnocení financí nákupem umění. „Jestliže se nebojíte riskovat, doporučila bych kupovat díla začínajících autorů, třeba i studentů. Takové práce se mohou úžasně zhodnotit nebo také svoji hodnotu úplně ztratit. Jde o obrovské riziko, ale také o největší potenciální výnos. Zajímavé zhodnocení mohou nabídnout i čeští malíři, kterým je dnes okolo 40 let. Už někde vystavovali, odborníci je oceňují, zastupují je seriózní galerie, ale jejich díla se ještě neprodávají za horentní sumy. U nich je šance, že ceny půjdou slušně nahoru.“