Artalk.cz

denní tisk 6. 6. 2012

Galerie G v Olomouci vystavuje snímky Miloslava Stibora. „Patří mezi nejvýznamnější české fotografy druhé poloviny dvacátého století. Bohužel nás loni opustil. Výstava s názvem Miloslav Stibor (1927 – 2011) jeho práci připomíná reprezentativním vzorkem toho nejlepšího,“ upozornila kurátorka výstavy Štěpánka Bieleszová. K vidění budou především akty, kterými se Stibor proslavil, ale i rané práce z konce 50. let. O výstavě informuje Olomoucký deník.

Muzeum Šumavy v Kašperských Horách otevřela výstavu Gabreta Sancta (Svatá Šumava), která má podtitul Gotická archa a svatí patroni a ochránci střední Šumavy v památkách výtvarného umění. Muzeum již po desetiletí spolupracuje s Janem Roytem, který se podílel i na tomto projektu. Tahákem výstavy je Kašperskohorská archa – oltář Panny Marie Ochranitelky z konce 15. století. Článek k tématu připravil Týdeník Klatovska.

Ve čtvrtek 24. května v Polsku stávkovali umělci – většina institucí, vystavující soudobé umění, měla zavřeno. Celou akci přibližuje Karol Sienkiewicz v A2. Akci zaštítilo před dvěma lety vzniklé Občanské fórum současného umění, které sdružuje umělce, kurátory, historiky umění i ředitele institucí a umožňuje jim společně se bránit proti zásahům politiků apod. „Umělci a lidé spjatí s kulturou se sice těší jisté prestiži, jsou však až na výjimky zpravidla chudí. Bojujeme proti zkreslenému obrazu umělce jako vzletného individualisty, odtrženého od skutečnosti, osamělého, živícího se vzduchem. Snažíme se změnit jazyk, kterým se o umění mluví. Protože vytváření umění je také práce.“

A2 se vrací k výstavě Františka Kowolowského v Ostravě, na které se progresivní kurátor představil jako umělec. Nabídla se nám tak ojedinělá možnost navštívit výstavu, jejímž kurátorem je zároveň i jediný vystavující. „Neptá se ani tak po podstatě a funkci umění, zajímá ho spíš, jak se mění samotný pojem umění a jak si ho přizpůsobuje soudobá technokratická kurátorská praxe. Nemá ambici hodnotit, to mu však nebrání hledat skryté podobnosti vězící v otevřené a proměnlivé struktuře umění jakožto pojmu. A tak expanduje, intervenuje, okupuje, přivlastňuje…“

V Galerii města Trutnova vystavuje asistent FAVU Tomáš Medek. „Inspiruje se přírodními tvary, přetváří je pomocí struktur, často tak rafinovaných, že jejich původní podoba už nemusí být rozšifrovatelná. Pracuje s různými médii od těch nejušlechtilejších jako jsou mramor a bronz po moderní plasty a překližku. V posledních letech používá při své práci také prostorový tisk,“ říká pro Krkonošský deník ředitelka galerie Lucie Pangrácová. Od 21. června navíc galerie pořádá akci Sochy v ulicích, na které se mimo Medka představí díla Michala Trpáka nebo Maria Kotrby.

Galerie Luxfer v České Skalici nabízí výstavu Jiřího Davida. „Dominantou výstavy je kovová mříž, která visí ze stropu galerie. Objekt je půdorysem galerie. Zajímá mě, zda si divák uvědomuje, do čeho vchází. Navíc se galerie stává promítacím plátnem, protože osvětlením se objekt promítá na zeď. To znamená, že se vytváří galerie v galerii,“ popisuje expozici sám autor. Více v Denících Královéhradeckého a Pardubického kraje.

Petr Šmaha ze S.V.U. Mánes se v LN zamýšlí nad nezájmem státu budovu spolku, která je v rukou Nadace českého výtvarného umění, kterou Šmaha pokládá za přímého nástupce socialistického Českého fondu výtvarného umění, který budovu Mánesu „ukradl“ S.V.U. Mánes. „Nadace ČFU dnes tento dům devalvuje a není mi lhostejné, že to vše je jí umožněno alibistickým nezájmem jak státních politických a kulturních institucí, tak bohužel i nezájmem části veřejnosti.“