Artalk.cz

denní tisk 9. 3. 2011

Dnešní výtvarný pátek v Lidových novinách je věnován návratu současného českého umění do Veletržního paláce v Praze – výstavě Ostrovy odporu/Mezi první a druhou moderností 1985-2012, kterou pro NG připravili Jana a Jiří Ševčíkovi, a stopadesátému výročí narození Gustava Klimta, jímž letos žijí vídeňská muzea.

Na pražské výstavě jsou představena díla sedmdesáti současných umělců, která lze shrnout pod pojmem „kosmopolitní, konceptuální a snad i postmoderní“ proud, který by do Sbírky moderního a současného umění NG za minulého vedení těžko hledal cestu. Vystavení tohoto celku volá po diskusi na pozicí současného umění u nás, která zatím chybí.

Výročí narození Gustava Klimta, které připadá na 14. července, „oslaví“ deset vídeňských muzeí. Uměleckohistorické muzeum při této příležitosti připravilo návštěvníkům neobvyklou možnost prohlédnout si z blízka Klimtovy malby s tematikou dějin umění, kterými umělec vyzdobil vstupní schodišťovou halu muzea. Obrazy, které jsou situovány ve velké výšce na stěnách a klenbě haly, lze nyní pozorovat z visutého mostu.

Naďa Klevisová vyzpovídala pro víkendovou přílohu Hospodářských novin Krištofa Kinteru. Rozhovor se týká především exponátů vystavených na Kinterově výstavě v Městské knihovně v Praze, ale dotýká se např. i umělcova vztahu k zahraničním sběratelům: „Zkusil jsem to ve světě, a pochopil, že venku na nás nejsou zvědaví. Mají dost svých, vystačí si bez nás. Nejde mi prvotně o to, být světový. Mnohem víc mi záleží na tom, abych byl svobodný a mohl si dělat, co chci. Někdy je možné světu konkurovat. Ale když pak vidíte, jak mají zahraniční sběratelé vaše díla umístěná… Jeden Francouz například koupil můj Kaktus. A pak jsem viděl ten jeho ohromný byt, kde v předsíni, hned vedle věšáku, stál můj Kaktus, a dál, uvnitř, to byl samý Rauschenberg, Léger a podobní autoři. Dobrá společnost, to ano. Ale ta předsíň…“

Magdalena Čechlovská se v Hospodářských novinách zabývá první samostatnou výstavou Jakuba Matušky alias Maskera. „Třináct obrazů vystavených v Dvorak Sec Contemporary dává zřetelně pocítit, že přes všechnu trendovost není Matuškovo umění vyspekulované. Má náboj autentického díla, jehož autor se umí dobře dívat kolem sebe.“

Právo informuje o muzeu církevního umění, které vzniká v prostorách františkánského kláštera v Plzni. Muzeum představí rozsáhlé sbírky, jejichž prezentace bude současně koncipována jako dějiny římskokatolické církve. Do muzea budou vráceny zápůjčky z Národní galerie, v Plzni tak budou k vidění např. obrazy od Karla Škréty či Lucase Cranacha.

Deníky Moravskoslezského kraje otiskly zprávu o výstavě v GVU v Ostravě Modrá Františka Kupky, kde bude prezentován Kupkův obraz „Tvar modré“ předtím, než půjde do aukce s vyvolávací cenou 45 milionů korun.