Artalk.cz

Pollock se současnými pigmenty

Sotvaže se trh s uměním stačil vzpamatovat z nedávného skandálního odhalení několika desítek falzifikátů ze sbírky Jägers, už jim otřásá kauza jiná. Vydání německých Frankfurter Allgemeine Zeitung z minulého pondělí přineslo šokující článek Niklase Maaka, který upozorňuje na díla abstraktních expresionistů Roberta Motherwella, Jacksona Pollocka a Marka Rothka, jejichž pravost je v současnosti předmětem šetření. Chemické analýzy provedené na několik miliónů amerických dolarů ceněných plátnech jednoznačně prokázaly přítomnost pigmentů, které v době vzniku pláten nemohly existovat.

Na místo dvou sester, majitelek údajné sbírky Wernera Jägerse, které zprostředkovaly zfalšovaná plátna renomovaným aukčním domům a galeriím, se v zámoří objevuje jiné pochybné duo skládající se z Glafiry R. původem z Mexika a jejího přítele José Carlose B.

V souvislosti s celou aférou je nepříjemně často skloňováno jméno uznávané newyorské Galerie Knoedler, která minulý týden náhle po 165 letech od svého založení ukončila svoji činnost. Náhoda? Podobně jako v Kolíně nad Rýnem sídlícímu aukčnímu domu Lempertz je také jí vyčítáno, že záměrně prodávala umělecká díla, jejichž provenienci dostatečně neprověřila.

Příběh Glafiry R., která náhodně narazila na kolekci vynikajícího znalce poválečného umění žijícího ve Švýcarsku, se zdá být dostatečně absurdní, aby přesvědčil ostřílené znalce umění. Aby byla skládačka úplná, zbývá ještě odhalit, kdo je zaoceánským protějškem talentovaného německého malíře Wolfganga Beltracchiho, bravurního falzifikátora, který se na domácí půdě těší velké popularitě. Svůj příspěvek Niklas Maak uzavírá smutným ale pravdivým konstatováním: totiž že letošní rok je co do počtu nově objevených děl 20. století rokem jednoznačně nejúspěšnějším.

______________________________________________________________

Článek Niklase Maaka zde

Foto: Falz.net