Artalk.cz

And the winner is….

Nejvýznamnější ocenění, které se každé dva roky u našich západních sousedů uděluje mladým umělcům (Preis der Nationalgalerie für junge Kunst), letos po zásluze putuje do rukou jedenatřicetiletého Francouze Cypriena Gaillarda. V přímé konkurenci porazil již několik let v Berlíně zdomácnělý Gaillard své kolegy Švédku Klaru Lindén, domácí Kitty Krauss a jordánského umělce Andro Wekuu.

Gaillard se na výstavě prezentoval zbrusu novou, speciálně pro účely „soutěžní“ přehlídky v berlínském Hamburger Bahnhof vytvořenou videoinstalací nazvanou Artefakty, jež je výsledkem jeho desetidenní cesty po Iráku. S pronajatým konvojem Gaillard navštívil opuštěný Husseinův palác či ruiny legendárního starověkého města Babylón, které se střídají se záběry na archeologické vykopávky či berlínské muzeum Pergamon. Osmiminutovou filmovou koláž, původně natočenou na mobilní telefon, hudebně doprovází stále se opakující refrén z písně Davida Graye Babylón. Cílem jeho výpravy do neklidem zmítané země byla snaha zjistit, jak to v této historické části země vypadá po odchodu americké armády, která zde několik let plenila její památky.

Podobného tématu se Gaillard dotkl již v rámci letošní přehlídky Based in Berlin, kde v prostorách KW Institute for Contemporary Art nechal z krabic naplněných lahvemi se zlatavým mokem postavit stupňovitou, pyramidu připomínající architekturu. Nadšení návštěvníci v průběhu večera stavbu pozvolna „vypili“, tak že po ní zbyl pouze zápach a hromada odpadků. 72 tisíc lahví s pivem turecké značky Efes mělo odkazovat na stejnojmenné antické město s chrámem bohyně Artemis, jeden ze Sedmi divů světa, který se stal na dlouho řadu let obětí výzkumů západních archeologů. Smyslem akce pojmenované The Recovery of Discovery bylo stejně jako v případě jeho nového videa upozornit na zacházení s odkazem našich předků.

O vítězství rozhodla čtyřčlenná porota ve složení Bice Curiger, Ann Goldstein, Udo Kittelmann a Bartomeu Marí i Ribas, jež na Gaillardově práci vyzdvihla vzhledem k probíhající válce v Iráku především její aktuálnost. Výstava všech čtyř nominovaných umělců je v Hamburger Bahnnof k vidění do 8. ledna příštího roku.