Protest zhrzeného umělce na lešení Domu umění

15. 4. 2009Artalk Zprávy

Sochař Michal Blažek, který měl podle zadání architekta Petra Hrůši provést kontroverzní sgrafito na Domě umění v Brně, se dnes rozhodl demonstrovat na lešení stavby. Provedení sgrafita, které dlouho znepokojovalo odbornou veřejnost i ředitele Domu umění, bylo nakonec na popud kulturní rady a díky rozhodnutí Rady města Brna 14. 4. 2009 zrušeno.

Sochař Blažek se ale přesto v den, kdy měly oficiálně začít práce na fasádě, na lešení vydal a odmítal slézt. Tvrdil, že jde o zásah do svobodné tvorby umělce a že fotografie návrhu sgrafita, na jejichž základě rozhodla Rada města jsou falešné. Jde přitom o návrh, který ve skutečné velikosti provedl přímo technikou sgrafita na zkušební zdi na zahradě své usedlosti u Břeclavi, kam 2. 4. 2009 pozval zástupce Domu umění, stavební firmy Tocháček a NPÚ, aby se mohli s podobou sgrafita seznámit. Z památkového ústavu nebyl předvedení návrhu přítomen nikdo, zástupkyně Domu umění však provedla fotografie přímo na místě mimo jiné za přítomnosti architekta Petra Hrůši.

Zřejmě díky negativní reakci na zveřejnění fotografií z řad veřejnosti i odborníků však Blažek zhotovil další náčrty vyznačující se zejména černou nečitelnou šrafurou a potlačením původních kritizovaných atributů. Blažkovo sgrafito je odborníky zpochybňováno zejména kvůli narušení funkcionalistické koncepce Domu umění, která vznikla díky poválečné přestavbě původně secesního domu Bohuslavem Fuchsem. Architekt Hrůša tuto čistotu v zásadě respektuje, složitý a zavádějící obrazec nahé mužské postavy odkazující k Vitruviovi a jeho pojednání o lidských proporcích je proto překvapivým a nepochopitelným vyjádřením architektova ideového směřování.

Protestujícího Michala Blažka stylizujícího se do role rozervaného bojovníka za svobodné umělecké vyjádření musela na popud náměstka pro kulturu Rychnovského z lešení sundávat policie.

Video:  Brněnský deník

Související články (viz Komentáře): Dům umění zůstane bez sgrafita Nepovedená neorenesance ve funkcionalistickém Brně Proč se architekt Fuchs obrací v hrobě