Nátřesk na Svárech

28. února 2009 končí v Galerii výtvarných umění v Ostravě výstava Sváry zření / Fazety modernity na přelomu 19. a 20. století. Tisková zpráva GVUO, ve které se píše, že se návštěvníkovi může stát, že narazí na frontu u šatny či u pokladny, nelže. Ve čtvrtek 19. února jsem se zúčastnila komentované prohlídky s kurátorkou Marií Rakušanovou a po již zmíněných frontách mě čekal sál praskající ve švech. Při pokusu spočítat návštěvníky jsem skončila u osmdesátky, jenže lidé stále přibývali, výstavní sály pro ně začínaly být malé, orientace v davu nemožná. Podle oficiálního vyjádření galerie se dvou po sobě následujících komentovaných prohlídek zúčastnilo na 300 posluchačů.

Celkově výstavu doposud shlédlo přes 22 000 diváků, což je pro Galerii výtvarných umění v Ostravě rekord. Vedení galerie se naštěstí rozhodlo na situaci pružně reagovat a prodlužuje otevírací dobu ve čtvrtek a pátek 26. a 27. února do 20.00 hod. „V současné době nás navštěvuje stále více návštěvníků a my nemáme to srdce je v šest požádat o odchod a Dům umění zavřít." prohlásil k situaci ředitel galerie Jiří Jůza.

Nedávno jsme na těchto stránkách informovali o nepoměru návštěvníků mezi přeplněnou Albertinou a sály zejícími prázdnotou ve Veletržním paláci. Výstava v GVUO dokazuje, že i v českých podmínkách lze uspořádat výstavu, která neláká na slovo sex v názvu, ani neprezentuje artefakty z Titaniku za zvuku šplouchání moře a při tom je divácky velmi úspěšná.

P.S.: Zvýšenou návštěvnost i publicitu si výstava bezesporu zaslouží. Osobně oceňuji zvláště prezentaci děl českých Němců a to, že jsou zde vystavována sice zvučná jména, avšak nejen notoricky známé obrazy. A spojení Fillova obrazu Tanec Salome, Kubištova Vzkříšení Lazara a Procházkova Prométhea na hlavní stěně v prvním patře je prostě geniální.