Artalk.cz

denní tisk 10. 12. 2018

V Městské knihovně vystavuje Galerie hl. m. Prahy dvě umělecké sbírky věnující se především evropské geometrické abstrakci a konkretismu – Siegfrieda Grauwinkela z Berlína a Miroslava Velfla z Prahy. Obě sbírky se na výstavě vzájemně prolínají a doplňují a představují kvalitní průřez zejména středoevropskou tvorbou. „Obě sbírky zřetelně dokládají, že vznikají systematickým a citlivým sledováním daného směru, že oba sběratelé postupně pronikají k jeho kořenům,“ míní Jiří Machalický v Lidových novinách.

Jan H. Vitvar napsal do Respektu podrobný text osvětlující kariéry dvou streetartistů, z nichž se stali uznávaní osobnosti současného českého umění: Jan Kaláb vystavuje v Traffo Gallery, Michal Škapa ve Ville Pellé. „Jako by se v zakladatelích zdejší graffiti scény po čtvrtstoletí nahromadila energie, která musí ven,“ píše Vitvar a představuje obě současné výstavy, pro které nešetří chválou.

Radim Kopáč napsal pro Týdeník Rozhlas recenzi výstavy Josefa Šímy v Moravské galerii. Za návštěvu rozhodně stojí i přes buransky umístěné kluziště s reprodukovanou disco hudbou rozprostřené přímo před galerií. „Cesta k Vysoké hře (trvá do 24. února 2019) sice dobře zabírá Šímův výstup na umělecký vrchol, ale s posledními vystavenými plátny divák znejistí: rozhlíží se, jestli neminul pokračování, aspoň stručný průřez zmíněnou pozdní tvorbou.“

„Prokřehlá z prohlídky rozlehlého areálu myslím nad šálkem horkého čaje na rodné Brno, kterému se kdysi s úctou přezdívalo moravský Manchester. Za svůj vzmach také vděčí textilnímu průmyslu, na místech většiny fabrik však dnes stojí bezduché kancelářské budovy, genius loci vzal za své,“ představuje Kateřina Tučková v Respektu bývalou čtvrť textilních fabrik Baumwollspinnerei v Lipsku, kterou se povedlo přeměnit v centrum umělců a galerií.

Klára Čikarová v časopise Týden s nadsázkou doporučila Jonáše Strouhala na ředitele marketingu Alzy. Mladý umělec totiž uspořádal performanci v kostýmu známé reklamní figurky. Pospával však po ulicích, hrabal se v koši a byl evidentně depresivní a smutný. Společnost Alza však celou akci dovedla vtipným způsobem využít ve svůj prospěch.