Artalk.cz

denní tisk 3. 12. 2018

Překročit Huascarán, tak zní název příspěvku Jana H. Vitvara, jenž se tentokrát v Respektu věnuje retrospektivní výstavě fotografa Viléma Heckela, kterou pro Západočeské muzeum připravila umělcova dcera Helena. Výstava čítá na sedm desítek zvětšenin z původních negativů. Jedná se o průřez Heckelovou tvorbou. Kromě slavných fotografií pořízených v horách se zde objevují i reklamní snímky, zejména pro závod Škoda. Právě ty Vitvar vysoce hodnotí v souvislosti s americkou reklamní fotografií ve stylu „pin-up“ reklam. Podle něj se v tomto žánru projevuje Heckelova citlivost a vyvazuje jej z žánrové fotografie.

V dnešním vydání Lidových novin se dočteme o výstavě Možnosti dialogu, která byla zpřístupněna v Salmovském paláci Národní galerie v Praze a jež představuje sbírku světového moderního umění manželů Hoffmannových (Mönchengladbach – Kolín nad Rýnem – Berlín) v konfrontaci s českým současným uměním. Kurátor Otto M. Urban tak české umělce zařazuje do euroamerického kontextu. Josefa Bolfa je možné vidět například po boku Jeana-Michela Basquiata, Ivan Pinkava tvoří protějšek Nobujoši Arakiho. Pavel Vokatý k tomu dodává: „I když se to na první pohled může zdát jako příliš velký zmatek, vše spolu ladí.“

Lidové noviny dále v rubrice Názory otiskly text Martina Rychlíka Nová etika repatriací, který se zabývá novým rozhodnutím francouzského prezidenta Emmanuela Macrona navrátit 26 uměleckých předmětů z Musée du Quai Branly Beninu. Rychlík uvádí několik dalších případů navrácení uměleckých děl zpět do dříve kolonizovaných zemí a ventiluje svůj strach, zda se těmito kroky zcela nevyprázdní evropské muzejní sbírky.

Včerejší Události v kultuře České televize informují o Aukci na pražském Žofíně, kde byl nejdráž prodaný obraz Josefa Čapka Dva chlapi za téměř 14 mil. korun, nebo o Adventní výstavě na Chvalském zámku.