Artalk.cz

denní tisk 23. 11. 2018

Jiří Machalický v Lidových novinách píše o výstavě Bonjour Monsieur Gauguin. Čeští umělci v Bretani 1850–1950, kterou je možné zhlédnout v Paláci Kinských (NGP) až do 17. března příštího roku. Machalický se věnuje především vystaveným umělcům, jako jsou Jaroslav Čermák, Václav Brožík, Jan Zrzavý, Toyen, Otakar Kubín, František Kupka a Alfons Mucha. Koncepci kurátorek Anny Pravdové a Kristýny Hochmuth nehodnotí.

Hospodářské noviny přináší rozhovor s Janem Kalábem, českým street-artistou, který vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění a v současnosti vystavuje v Trafo Gallery. Kaláb hovoří o svých začátcích na ulici, o důležitosti být svobodným umělcem a o důvodech, proč z ulice přešel do galerií: „Roky jsem dělal pomíjivé věci a užíval jsem si to. Protože pomíjivé věci nemusí být dotažené, na zdi se nějaký ten detail prostě přehlédne. Když začnete vystavovat v galeriích, musíte změnit techniku i přístup. A stojí to také hodně peněz.“

Magdalena Čechlovská se v Hospodářských novinách věnuje monografii významného českého barokního umělce, Petra Brandla, kterou tento rok vydala Národní galerie v Praze. Editorkou svazku je Andrea Steckerová. Čechlovská hodnotí publikaci kladně: „Autoři popisují Brandlovy vztahy ke šlechtě a pražským měšťanům, zkoumají jeho nepříliš početnou sérii portrétů, popisují techniku malby a ikonografii nebo mapují jeho stopy ve východních Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I když cílem nebylo sestavit životopis, z knihy vysvítá malířova komplikovaná nátura a souvislosti života a tvorby. Do jinak odborně zaměřené publikace vnášejí dramatické situace i napětí.“

V magazínu Ego! Hospodářských novin píše Petr Volf o realizaci Josefa Pleskota z roku 2017. Jedná se o malý domek – „vejminek“ – na zahradě jednoho domu na Šumavě (místo není specifikováno). Pleskot zde spojil sklo a kámen. Malý domek poskytuje dobrý výhled a spojení s přírodou.

Včerejší Události v kultuře České televize přinesly reportáž o street umělci Michalovi Škapovi, který vystavuje ve Ville Pellé.