TZ: Reklama na dámské punčocháče a sedmitunová plastika jako výstavní struktury v PLATO

Reklama na dámské punčocháče a sedmitunová plastika jako výstavní struktury v PLATO / PLATO Ostrava / Ostrava / 21. 11. 2018

Počtvrté dojde v PLATO k proměně užitného a výstavního prostoru. V září otevřený displej – prezentační místo galerie – doplňuje nová instalace estonské autorky Marge Monko, která za své východisko zvolila reklamu na dámské prádlo. Další výraznou proměnu podstoupí galerie díky prezentaci uměleckých děl ze sbírky společnosti Deutsche Telekom. Od 21. listopadu tak budou mít návštěvníci mimo jiné jedinečnou příležitost nahlédnout, jak o současném umění uvažuje jeden ze světových gigantů na poli telekomunikačních služeb.

V rámci cyklu Dočasné struktury vznikají v PLATO funkční zóny, se kterými se může veřejnost setkat běžně v galeriích po celém světě. V Ostravě je toto zázemí budováno postupně v šesti na sebe navazujících intervencích ve spolupráci s umělci z Česka i ze zahraničí. Přímo pro PLATO tak už vzniklo bistro, zahrada, prodejna knih, šatna nebo dvě prezentační místa - displeje. Specifickou „výzdobu“ prostor galerie letos zajišťují umělecká díla z korporátních a nemuzejních sbírek, po J&T Bank a statutárním městu Ostravě jsou v PLATO představeny sbírky společnosti Deutsche Telekom, pod kterou spadá také český T-Mobile.

Právě prezentační místo – displej – dozná v rámci Dočasných struktur několika proměn, o jednu z nich se postará umělkyně Marge Monko z Estonska. Ta v současnosti vede ateliér fotografie na akademii umění v Tallinu a je laureátkou několika prestižních ocenění. Mezi významné instituce, kde Marge Monko dosud samostatně vystavovala, se řadí například vídeňský mumok nebo švýcarské Fotomuseum Winterthur.

Pro dočasnou strukturu nazvanou displej připravila Marge Monko instalaci Čirá slabost / Sheer Indulgence, která prostřednictvím odkazů na reklamu na dámské prádlo tematizuje lidské tužby a užití jazyka, kterým jsou produkty těchto tužeb prezentovány. „Titul práce jsem si vypůjčila z názvu reklamní řady punčoch uvedené firmou Burlington v roce 1978. Je to slovní hříčka, která zaprvé odkazuje ke kvalitě silonek – jemnost a čirost, ale také naznačuje, že nošení těchto produktů poskytuje uspokojení, které nemá srovnání, a stává se tedy pro ženy neodolatelnou slabostí,“ vysvětluje autorka instalace Marge Monko.

Vedle rozšíření displeje je v PLATO představen také třetí a poslední kurátorský výběr z korporátních a dalších nemuzejních sbírek. Kurátoři Marek Pokorný, Nathalia Hoyos a Rainald Schumacher vybrali ze sbírek společnosti Deutsche Telekom práce devíti umělců. Prostorovou část výstavy tvoří struktura sochaře Tobiase Putriha. Ta je složena z přibližně tisíce dřevěných částí a zabírá plochu téměř 300 čtverečních metrů.

Druhou část dekoru tvoří videa prezentovaná na deseti obrazovkách rozmístěných na stěnách a v prostoru galerie. Celkem osm umělců z Polska, Slovenska, Slovinska, Bosny, Moldavska, Rumunska a Turecka reprezentuje umělecké scény zemí střední a jihovýchodní Evropy, na něž se sbírka dlouhodobě zaměřuje. „Jsem velmi rád, že můžeme alespoň drobně upozornit prostřednictvím tvorby dvou významných osobností například na současné umění v Turecku, o němž se toho v našem prostředí ví jen velmi málo, byť jeho profiloví autoři patří mezi pravidelné frekventanty všech globálních přehlídek,“ doplňuje k volbě autorů kurátor Marek Pokorný.

Kromě zahájení Dočasných struktur doplní Zahradu budoucnosti, otevřenou v květnu 2018, dalšími uměleckými objekty autor původního projektu Matyáš Chochola, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2016. Šatna od Kláry Hosnedlové se pak poprvé stane jakousi galerií v galerii, kde tentokrát představíme fotografie Vojtěcha Veškrny zachycující performanci, která se uskutečnila den před zářijovou vernisáží Dočasných struktur 3.

Informace o výstavě najdete na našich webových stránkách www.plato-ostrava.cz/cs/Docasne-Struktury-4.

PLATO je nová, dynamická a otevřená instituce založená městem Ostrava. Aktuální podoby současného (vizuálního) umění zprostředkovává od roku 2016. Založením PLATO vznikla v ČR poprvé po 22 letech samostatná veřejná instituce pečující o současné umění, aniž by budovala vlastní sbírku. Více na www.plato-ostrava.cz.

 

Dočasné struktury 4

displej

dekor

Od 22. listopadu 2018

Zahájení 21. listopadu 2018 v 18 hodin

18:30  hodin

Afterparty:

Malíř, hudebník a letošní diplomant ostravské fakulty umění Vojtěch Kovařík pouští vinyly ze své sbírky

displej

Čirá slabost

Umělkyně: Marge Monko

Kurátor: Michal Novotný

Dočasná struktura displej se od ostatních liší tím, že nemá jasně vymezenou funkci, která by do velké míry předem určovala formu, jako je tomu u kavárny, knihovny nebo šatny. Funkcí struktury displej je obecně prezentace umění ve všech jeho možných trvalých i dočasných, materiálních i nemateriálních podobách. Slovo „display“ v angličtině neznamená jen obrazovku počítače, ale lze ho použít i pro vyvěšování vlajky, vykládání karet, vystavování děl nebo výrobků ve výloze, jako projevení odvahy či neznalosti. Obecně tedy zdůrazňuje, že způsob prezentace nikdy není neutrální, ale vždy už je sdělením.

„Displej postupně vytvářejí čtyři pozvaní umělci, kteří se ve své práci zabývají ideologickou dekonstrukcí různých forem vystavování. Každá ze čtyř uměleckých instalací vytvoří určitý specifický druh prostoru, který se nesnaží být neutrální, ale naopak k určitému typu prezentace vybízí. Všechny čtyři instalace poté na místě zůstanou a stanou se součástí výstav, performancí a všech ostatních aktivit, které budou v PLATO v budoucnu probíhat.

Druhou představenou umělkyní je Estonka Marge Monko (*1976). Původně fotografka, která postupně přešla k manipulacím existujícího nalezeného materiálu. V jádru její práce leží otázky po tom, jak reklama a způsob prezentace určitých komodit vytvářejí definice ženskosti v současné společnosti. Zabývá se podvědomými mechanismy, které leží za vizuální reprezentací; tím, na základě jakých narativů a asociací, kódů a strategií jsou tisíce obrazů, s nimiž se každý den setkáváme, konstruovány tak, aby byly podvědomě svůdné, aby vyvolávaly pocity touhy. V posledních letech pracovala s historickými reklamními kampaněmi na náramkové hodinky, snubní prsteny, zabývala se způsobem prezentace šperků ve vitrínách klenotnictví či kontracepčními pilulkami. Projekt pro PLATO čerpá z grafické a textové úpravy historických balení dámských punčoch a výrazně se dotýká motivu transparence, jedné z nejvýraznějších současných hodnotových ideologií, jejíž kořeny sahají až k osvícenství a která je výrazným prvkem i v architektonické konstrukci budovy Bauhausu.“

Marge Monko (*1976, Tallin, EST) vystudovala fotografii na Estonské akademii umění v Tallinu. Její primární zájem o fotografii a pohyblivý obraz postupně doplnily také prostorové instalace a výstavní struktury. Ve své tvorbě reflektuje aktuální témata s ohledem na historické události, věnuje se roli ženy ve společnosti a jejímu postavení ve světě reklamy, psychologickým efektům ve vizuální kultuře nebo psychoanalýze. Vede ateliér fotografie na Estonské akademii umění, obdržela Henkel.Art.Award a HISK stipendium v Gentu. Kromě mnoha významných kolektivních přehlídek vystavovala samostatně v mumok ve Vídni nebo ve Fotomuseum Winterthur.

 

dekor

Koncept_dekor 3:

Ze sbírky Deutsche Telekom

Umělci: Pavel Brăila, Šejla Kamerić, Ali Kazma, Şükran Moral, Ciprian Mureşan, Vlad Nancă, Roman Ondák, Agnieszka Polska, Tobias Putrih

Kurátoři: Marek Pokorný, Nathalie Hoyos & Rainald Schumacher (Office for Art)

Sbírku současného umění založila firma Deutsche Telekom, která působí ve světě v oblasti telekomunikací, v roce 2010. Vzhledem ke své výrazné přítomnosti v zemích bývalého východního bloku ji pak začala profilovat především prostřednictvím nákupů uměleckých děl autorů pocházejících ze států střední a jihovýchodní Evropy. Z českých umělců jsou v ní významně zastoupeni například Eva Koťátková a Vladimír Houdek. Stejně důležité jako budování sbírky jsou v posledních letech prezentační aktivity a snaha co nejvíce zpřístupnit umělecká díla veřejnosti. Po řadě výstav v Německu, Chorvatsku, Polsku, Rumunsku, Rakousku či Francii se výběr z tohoto souboru představuje poprvé i v České republice.

„Koncept recentní výzdoby interiéru budovy bývalého hobbymarketu, která je zároveň ukončením cyklu zprostředkovávajícího různé typy uměleckých děl z korporátních či institucionálních sbírek, vychází primárně z orientace aktivit Deutsche Telekom v oblasti současného umění na tvorbu autorů z centra a jihovýchodu Evropy. Pomyslná pouť nás tak vede od Polska přes Slovensko, Slovinsko, Bosnu, Moldavsko a Rumunsko až po Turecko. Umělecké scény většiny těchto zemí jsou dnes dobře etablované v mezinárodním kontextu, respektive jsou v něm již řadu let zřetelně reprezentovány umělci, které jsme pro prezentaci v PLATO vybrali.

Spolu s Nathalie Hoyos a Rainaldem Schumacherem jsme zvolili dva typy uměleckých děl, které sbírku dostatečně charakterizují – velkou mobilní prostorovou strukturu od slovinského umělce Tobiase Puritha a sérii videí. Z hlediska dramaturgie prostoru tak lze uvažovat o dekorativním vpádu ve 3D, proti němuž jsou postaveny ploché obrazovky, na kterých pohyblivé obrazy dynamizují a aktivizují pohled návštěvníka. Pokud se divák bude soustředit na jednotlivé práce, pak se může zcela intimně setkat s některými klíčovými díly etablovaných umělců vystihujícími podobu a témata současného umění mezi lety 1997 až 2013.“