Artalk.cz

denní tisk 5. 11. 2018

Rubrika Kultura časopisu Týden přináší rozhovor s Janem Kalábem vzniklý u příležitosti jeho výstavy v Trafo Gallery, jejímž kurátorem je Petr Volf. K výstavě s názvem Point of Space (Point je Kalábova přezdívka v prostředí graffiti) vychází i umělcova monografie. Jan Kaláb v rozhovoru s Klárou Čikarovou popisuje svou cestu z ulice do galerií. Street art a graffiti jsou podle něj mrtvá média, která jsou nahrazována sociálními sítěmi. Kaláb ke svému přesunu do prostoru galerie uvádí: „To víte, že jsem se do doby, než jsem sám začal vystavovat, na galerijní svět taky díval skrz prsty. Myslel jsem si, že umění je na ulici. /…/ Tenkrát nebyla doba na vystavování street artu v galeriích, teď už to lidi vnímají jinak, je to tak etablované a běžné, že kdo dělal graffiti, je v galeriích.“

V Rubrice Investice časopisu Týden se nachází článek Obraz robota za deset milionů. Petr Musil v něm rozebírá událost, k níž došlo minulý týden v aukční síni Christie´s v New Yorku. Portrét Edmonda de Belamy, který vytvořila umělá inteligence, byl vydražen za 432 tis. dolarů. Tento akt vzbuzuje diskuzi o podstatě umění a limitech techniky i lidských zdrojů v oblasti umění.

Časopis Marketing & Media otiskl rozhovor s prof. Ronym Pleslem, designérem, sklářským výtvarníkem a vedoucím ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Lucie Vaníčková se ptá především na marketingové strategie spojené se sklářskou firmou Rückl, kde Plesl působí jako umělecký šéf. Stejně tak přišla řeč i na Pleslovo nápojové sklo, které navrhuje pro celou řadu podniků. Plesl se vyjadřuje například ke vztahu volného a užitého umění: „Ono to možná zní paradoxně, ale mně se vlastně velice líbí ten boj mezi světem designu a uměním. A on tam opravdu boj je, protože hodně volných umělců svým způsobem pohrdá designem jako službou kapitalismu a hodně designérů zase neví, co s volným uměním, protože jim připadá jako póza.“

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *