TOP týdne 15.–21. 10. 2018

Ve Vilniusu bylo otevřeno nové muzeum umění – Novým ředitelem Galerie moderního umění v Hradci Králové byl zvolen František Zachoval – Věra Špinarová still alive.

1/ Další ikonická muzejní budova – tentokrát ve Vilniusu.

Galerie moderního umění v litevské metropoli Vilniusu, jež vystupuje pod zkratkou MO, je další z mnoha realizací muzejní architektury Daniela Libeskinda. Jedná se o instituci zaměřenou na prezentaci moderního litevského umění od roku 1960. Muzeum bylo vybudováno neziskovou organizací MAC (Modern Art Center), kterou založili mecenáši a sběratelé Viktoras Butkus a Danguole Butkiene, a vytvořili tak pro svou rozsáhlou sbírku unikátní zázemí společně s možností její prezentace veřejnosti. Prof. Viktoras Butkus (nar. 1954) vystudoval Fakultu chemie na Univerzitě Vilnius, doktorát získal v moskevském ústavu bioorganické chemie. Přednášel na řadě univerzit, publikoval desítky odborných studií ve svém oboru, je předsedou představenstva holdingové společnosti Fermentas International Inc. Sbírka, kterou manželé vybudovali, je zaměřena na všechny typy médií a její součástí je i umění stalinské éry. Na první pohled strohá budova nacházející se v centru hlavního města, jejíž kubus je narušen monumentálním nárožním schodištěm, poskytuje veškerý návštěvnický komfort. V budově se nachází kromě administrativního a sbírkového zázemí také přednáškový sál, edukační prostor, kavárna a obchod, nechybí ani venkovní zahrada. Rozhovor s mecenáši přinesl na konci minulého roku The Baltic Times.

Daniel Libeskind, Galerie moderního umění (MO), Vilnius, 2018, foto: Norbert Tukaj

2/ Galerie moderního umění v Hradci Králové má po více než dvaceti letech nového ředitele.

Královéhradecký kraj v polovině tohoto roku vypsal výběrové řízení na pozici ředitele Galerie moderního umění v Hradci Králové, příspěvkové organizace. Z šesti uchazečů byl na základě předložené koncepce a po osobním pohovoru před komisí, jež sestávala ze zástupců Královéhradeckého kraje, města Hradce Králové a dvou odborníků z oblasti muzeí a galerií, vybrán František Zachoval, jenž do funkce nastoupí 1. dubna 2019. Nahradí tak Tomáše Rybičku, jenž odchází do důchodu. Více zde.

František Zachoval (nar. 1979) je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze, kde také působil jako vedoucí Digitální laboratoře (DigiLab). Spoluzaložil platformu Artyčok.TV, kterou řídil od roku 2007 do roku 2011. Působil též jako produkční hudebního festivalu Soundczech. V roce 2015 se stal ředitelem Českého centra Bukurešť, kde se věnoval propagaci české kultury a navazování společných kontaktů. Je jedním z porotců Ceny Věry Jirousové. Prioritou nového ředitele bude především diskuze s odbornou obcí a zřizovatelem, která povede k nově definované regionální instituci, jejíž potenciál spatřuje mimo jiné i v možnostech působení ve veřejném prostoru a v zaměření se na moderní architekturu, která je jednou ze značek Hradce Králové.

František Zachoval, nový ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové, nastoupí 1. 4. 2019, foto: archiv Františka Zachovala.

3/ Socha Věry Špinarové vyvolala diskuzi o způsobu osazování soch ve veřejném prostoru.

Bronzová socha v mírně podživotní velikosti ostravské populární zpěvačky, jež zemřela v roce 2017, byla minulý týden osazena v Husových sadech v centru Ostravy. Skulptura, která zobrazuje Věru Špinarovou v teatrálním gestu s rukama nataženýma do stran, vyvolala značnou kontroverzi. Mnozí poukazují na fakt, že skulptura není zpěvačce vůbec podobná. Díky tomuto faktu koluje po sociálních sítích mnoho vtipů. Problematičtější je však způsob, jak se do centra Ostravy vůbec dostala. Autorem je sochař David Moješčík, absolvent brněnské FaVU (ateliéry Vladimíra Preclíka a Michala Gabriela), jenž byl bez výběrového řízení osloven městskými částmi Moravská Ostrava a Přívoz. Realizace stála celkem 600 000,- Kč. Autor na výtky týkající se podoby reaguje argumentem, že se jedná o esenci její podoby. Do sporů veřejnosti a radnice se zapojil i primátor Tomáš Macura (ANO), jenž kritizuje postup zadání zakázky a upozorňuje na chybějící institut městského architekta, jenž by měl v budoucnu podobným případům zamezit. Se sochou nesouhlasí ani rodina zpěvačky. „Diletantské a ve své podstatě hloupé zadání pro vznik soch naprosto nevhodných pro potřeby ostravského veřejného prostoru se tady setkalo s nadmíru ambiciózním a bohužel i netalentovaným zhotovitelem.“ Tak kauzu v Událostech v kultuře komentoval vedoucí sochařského ateliéru Fakulty umění Ostravské univerzity Jaroslav Koléšek. Více zde.

Martin Vaněk | Narozen 1982, je historik umění, kurátor a výtvarný kritik. Vystudoval dějiny umění a český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Od roku 2017 je doktorandem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pracoval jako kurátor v Muzeu Jindřichohradecka, Alšově jihočeské galerii a také v metodickém centru při Moravské galerii. Je spoluautorem stálé expozice AJG s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 (2017, 2018, 2019, 2020). Působí jako externí kurátor AJG, externí kurátor Muzea fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. Je členem iniciativy Je to i tvoje město.