TZ: První jména festivalu PAF Olomouc 2018

12. 10. 2018Artalk Infoservis

První jména festivalu PAF Olomouc 2018 / Olomouc / 6. 12. - 9. 12. 2018

Jedním z nejvýraznějších jmen letošního programu, je vizuální umělec, filmař a hudební producent Jesse Kanda, který přijede do Čech vůbec poprvé. Kanda na sebe upozornil videoklipy pro britskou zpěvačku FKA Twigs a intenzivní kolaborací s venezuelským zvukovým vizionářem Arcou, jeho výrazný vizuální rukopis se otiskl i na loňské spolupráci s Björk. Jeho tekutý mikrosvět lesklých antropomorfních bytostí zásadním způsobem ovlivnil nejen současné vizuální umění a hudbu, ale i svět módy a 3D animace.

Na PAFu Kanda promítne jeden zcela nový film, představí i svoje starší práce a také naživo předvede svou zvukovou polohu – pod pseudonymem doon kanda vydal několik nahrávek na britském labelu Hyperdub.

České publikum bude mít na letošním PAFu také možnost poprvé se přímo setkat s tvorbou umělce, filmaře a esejisty Jona Rafmana. Jeho práce se zabývají emočním a existenciálním dopadem technologií na současnou společnost. V době kulminace fenoménu postinternetového umění zachytil Rafman ve svém projektu 9 Eyes zeitgeist panoptického údivu ve formě obskurních screenshotů. Ve speciální projekci bude uvedený jeho hodinový film Dream Journal 2016–2017.

Albem Ecologies otevřel praktik zvukově kritické teorie klubové kultury, litevský producent J. G. Biberkopf katalog dobrodružného klubového labelu Knives, jeho nejnovější EP vybrala Aïsha Devi pro své vydavatelství Danse Noire. pro Biberkopf PAF připravuje evropskou premiéru nové AV performance ve spolupráci s australskou spisovatelkou Holly Childs.

„Tématem letošního ročníku je LAPSUS, a programovou koncepcí se snažíme vyvrátit tradiční představu o lapsu jako nežádoucím zádrhelu, který je potřeba odstranit. Moment zastavení, chybění, nebo prvotního nepochopení je pro současné audiovizuální umění zcela zásadní, a právě tyto estetické a myšlenkové afekty a efekty letos prozkoumáme,” říká k letošní programové koncepci hlavní kurátor festivalu Martin Mazanec.

Heterogenní dramaturgie PAFu je z mnoha směrů rámovaná formátem klasického filmu. Jeden z nejvýraznějších experimentátorů na tomto poli, spolupracovník vídeňských akcionistů a představitel tzv. „formálního filmu” Kurt Kren se na letošním ročníku PAFu dočká rozsáhlé retrospektivy. Mezi dalšími potvrzenými umělci a hosty je „grassroots“ spolek pro klasickou hudbu VENI Academy, filmová teoretička se slabostí pro horory Eugenie Brinkema, finská teoretička „pornifikace“ Susanna Paasonen, kritik a kurátor Domenico Quaranta a ohýbačka videoher Jacky Connolly.

První vlna čtyřdenních akreditací na letošní PAF je právě v prodeji prostřednictvím GoOut za cenu 700,- Kč, po vyprodání první vlny se cena vstupenek zvýší na 900,- Kč.