Artalk.cz

denní tisk 11. 10. 2018

Lidové noviny přináší recenzi výstavy rakouské fotografky Dory Kallmusové, která probíhá ve vídeňském Leopoldově muzeu. Tato významná fotografka dokázala propojit svět hudby, tance a divadla s portrétní fotografií. Článek se proto jmenuje „Vídeňská fotografka celebrit“. Kallmusová vytvořila například sérii portrétů Maurice Chevaliera, Josephine Baker, fotila též Almu Mahlerovou nebo Coco Chanel a mnoho dalších. Ve své době bylo nezvyklé, že se tomuto umění věnovala žena. Článek cituje kurátorku výstavy Moniku Faberovou: „V rakouské komunitě to bylo něco naprosto výjimečného, protože jsme neměli takovou tradici jako u vás, kdy české fotografky provozovaly ateliéry už od poloviny 19. století.“ Judita Matyášová též upozorňuje na výstavu Dory Kallmusové ve vídeňském fotoinstitutu Bon Artes.

Časopis Instinkt informuje pohledem Kláry Čikarové o výstavě Pabla Picassa v Muzeu Kampa prezentující významný grafický soubor La Suite Vollard, jenž je zapůjčen z madridského Museo nacional centro de arte Reina Sofia. Tento rozsáhlý konvolut, jenž byl dokončen v roce 1937, lze interpretovat jako umělcův deníkový záznam. Čikarová zmiňuje též významný motiv Mínotaura, který od Picassa převzala pařížská surrealistická skupina. Recenzentka oceňuje architektonickou podobu výstavy, jež je pojata jako labyrint.

Reflex otiskl v rubrice Causa obsáhlý článek Hany Benešové zabývající se osudem Vojtěcha Preissiga a jeho rolí při budování vizuální prezentace nově vzniklého Československa. Text se věnuje Preissigovu životu, jeho pobytem v Americe, zmiňuje důležité kontakty s první Československou vládou a také popisuje umělcovu méně známou roli v československém odboji, díky níž zahynul v koncentračním táboře Dachau (1944). Za odbojovou činnost byla o dva roky dříve popravena i jeho dcera Irena.

Módní časopis Vogue publikoval podrobný text z pera Martina Vášy „Červená královna“, jenž popularizuje tvorbu významné, avšak pozapomenuté textilní umělkyně Inez Tuschnerové. Článek vyšel u příležitosti výstavy, která se aktuálně koná v Moravské galerii v Brně. Inez Tuschnerová prožila celý život v Brně a patří mezi průkopnice unikátní textilní techniky Art protis, což je zjednodušeně řečeno netkaná tapiserie. Váša se detailně zabývá jejím životem a připomíná významné osobnosti, které ji ovlivnily. Mezi ně, kromě prababičky, matky a kmotry – všechny byly na svou dobu silně emancipované, řadí i Milana Kunderu, s nímž se přátelila především v šedesátých letech a údajně se tak stala i předlohou literární postavy Sabiny v Nesnesitelné lehkosti bytí. Váša též uvádí významné vazby, které Tuschnerová měla k rakouskému umění, krátce totiž studovala u Oskara Kokoschky, díky němuž se spřátelila i s Hundertwasserem.

Včerejší Události v kultuře přinesly reportáž ze zahájení Brněnské 16, Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, kde byl prezentován dokument o Vratislavu Effenbergerovi a informovaly o výstavě Caroliny Dutcy The places of Violence, jež probíhá v Galerii Pragovka.