TS: Jaro Varga, Shubigi Rao

Jaro Varga, Shubigi Rao / About Books / Kurátorka výstavy: Lýdia Pribišová /AlbumArte, Rím, Taliansko / 3. 10. - 3. 11. 2018

About Books

Umelci: Jaro Varga, Shubigi Rao

Kurátorka výstavy: Lýdia Pribišová

Miesto: AlbumArte, Rím, Taliansko

Vernisáž: 3. október 2018

Výstava potrvá do 3. novembra 2018

http://www.albumarte.org/

Knižnice, podobne ako múzeá, zoologické záhrady či encyklopédie sú hierarchickým konštruktom, založeným na autoritatívnych taxonómiách, ktoré sú produktom daného historického momentu, v ktorom vznikli. Každá knižnica konštruuje istý typ vedomia, poznania, ktoré je charakteristické pre súdobý diskurz. Knižnice sú miestami snov, ašpirácií a možností. Akumulujú pamäť. Motív knihy a knižnice je v dielach Jara Vargu a Shubigi Rao vnímaný ako model materiálneho vedenia vykonávajúceho moc. Obaja autori, pochádzajúci z rôznych kultúrnych, spoločenských a politických prostredí, avšak s prekvapivo blízkym umeleckým programom, s motívom knižnice dlhodobo pracujú. Vnímajú ho ako model poznania, ako mnemonickú pomôcku s diskurzívnym potenciálom v zmysle atlasu Mnemosyne Abyho Warburga. Na výstave predstaví slovenský umelec Jaro Varga site specific inštalácie Library, Untitled II V cudzom sne. Singapurská umelkyňa Shubigi Rao prezentuje diela z projektu Pulp: A Short Biography of the Banished Book - sériu videí a veľkoformátovú kresbu. 

Rozpätie záujmov singapurskej umelkyne Shubigi Rao siaha od starobylých vied cez históriu, archeológiu, neurológiu až po jazyk, epistemológiu, knižnice a kultúrnu genocídu. Vytvára archeologické archívy, píše príručky pre budovanie národa. Vytvára pseudomúzeá, vo svojich inštaláciách používa textové a vizuálne hry a prešmyčky. Jej tvorba pozostáva z filmov, dokumentov, inštalácií, kresieb, leptov, kníh, fotografií či dokonca z pseudovedeckých systémov.

Od roku 2013 pracuje na filmovom, knižnom a vizuálnom umeleckom projekte Pulp: A Short Biography of the Banished Book, ktorý reflektuje históriou represie prostredníctvom kníh a knižníc. Autorka vytvorila sériu filmových dokumentov o verejných a súkromných zbierkach, knižniciach a archívoch. Zhromažďuje rôzne fragmenty, efemérne stopy, anekdoty. Skúma prepojenia trajektórií literatúry a násilia.

Výber z tohto projektu predstavujeme na výstave About Books. Videá sú dokumentami, rozhovormi s pracovníkmi knižníc či archívov o ich pohnutej histórii, alebo nevšednom charaktere, či pôvode súčastí ich zbierok (napríklad rozhovor s kurátorom v Henrik Conscience Library v Antwerpách o objave listov Victora Huga v jednej z kníh knižnice, s redaktorkou, prekladateľkou a poetkou zo Sarajeva o obnove knižnice zničenej počas vojny, či o zachránených, no po požiari nečitateľných knihách v univerzitnej knižnici v Leuven). 

Projekt tak nepriamo vypovedá i o kolektívnom i individuálnom angažovaní, mobilizácii občanov, ktorí sa zasadili o záchranu knižníc, či už ich architektúry alebo obsahov. Rozhovory svedčia o rôznych hrdinstvách, statočnosti, rôznych formách protestu. Zachytávajú radikálne gestá študentov, úradníkov, archivárov a iných pracovníkov v mene poznania. Každá knižnica je kolektívnym gestom. Pulp: A Short Biography of the Banished Book je de facto aktivistickým projektom. Shubigi Rao prostredníctvom príbehov knižníc zachytila rôzne epizódy systematického vyhladzovania vedomostí, útlak prostredníctvom jazyka, ako aj angažovanosť občanov a odpor voči týmto javom. 

Jaro Varga sa zaoberá širokým spektrom tém, ako geopolitické topografie, archívy, spoločenské lapsusy, omylnosť inštitúcií, či zabudnuté udalosti veľkých histórií, ale i intímne spomienky a príbehy. Jeho site specific inštalácia Knižnica (od 2011) má podobu tapety, ktorej vzorom bola štruktúra kníh z modelovej domácej knižnice. Anonymná knižnica bez textových tagov slúži divákom ako prázdne projekčné plátno. Diváci postupne dopisujú na ich chrbty názvy kníh, ktoré považujú za dôležité. Môže ísť o knihy reálne existujúce, ale i vymyslené. Dielo tak vytvára povedomie o záujmoch ľudí, diagram aktuálnych nálad v danej spoločnosti. Ide o kolektívny zásah, ktorý je potrebný na vytvorenie unikátnej kognitívnej mapy návštevníkov galérie. Prostredníctvom knižných titulov sa dozvedáme mnoho o lokálnej politike, spoločenskej situácii, umení a iných aktuálnych témach.

Textová inštalácia Jara Vargu, tapeta Untitled II (2009) je zbierkou názvov kníh, ktoré nejakým spôsobom obsahujú slovo koniec. Perspektíva “endizmu”  ich stavia do nového kontextu, poukazujúc na to, ako sa ich hodnota a význam môže meniť. Jednou z kníh, ktoré  sem vybral, je The End of History and the Last Man od Francisa Fukuyamu, ktorý opisuje liberálnu demokraciu ako najlepší možný systém. Po kríze roku 2008-2009 však vieme, že Fukuyama sa vo svojich hypotézach mohol pomýliť.

Site specific inštalácia Jara Vargu, V cudzom sne (2016) naďalej rozvíja motív knihy. Autor i tentokrát vymazal ich pôvodné posolstvo. Na zemi nainštalované, na bielo natreté knihy s čiernym písmom na obálke sa stali nosičom vety, Foucaltovho výroku I am no table to free myself from repression of power, knowledge and sexuality z trilógie Dejiny sexuality.

Shubigi Rao sa narodila v Bombaji, v Indii v roku 1975. Žije a pôsobí v Singapure, v roku 2017 participovala na 3. Pune Bienále, v roku 2016 na 10. Taipei bienále, v roku 2008 na 2. Singapore bienále. 

Rezidencie a ocenenia: Künstlerhaus Bethanien international artist residency, Berlín (jún 2016 - máj 2017), NTU-CCA Singapore (október 2015 - január 2016), Creation Grant (2013) za dielo Pulp, Presentation Grant (2013, 2012), National Arts Council Singapore. Ostatné ceny: The Winston Oh Travel Award (2005), the Student Development Award (2006), dvakrát Award for Excellence in the Arts for outstanding student of the year (2008, 2006). 

http://www.shubigi.com/

Jaro Varga sa narodil v Trebišove, na Slovensku  v roku 1982. Žije v Prahe.

Je umelcom a kurátorom Galérie HIT v Bratislave. Prezentoval sa na individuálnych a skupinových výstavách doma a v zahraničí: Where do we go from here? Secession Viedeň (2010); Public Folklore, Grazer Kunstverein Graz (2011); Delete, SNG Bratislava (2012); Vulnerable Failures, National Museum of Modern and Contemporary Art Soul (2013); City Diary, Triangle Arts Association NYC (2013); Dysraphic City, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien Berlin (2013); Privátny nacionalizmus, Kunsthalle Košice (2014); Platónove třetí oko, Meetfactory Praha (2014) a iné. Absolvoval umelecké rezidenčné pobyty: Museums Quartier 21 Viedeň, Futura Praha, Heppen Transfer Varšava, Air Krems, Center for Art and Architecture ZK/U Berlín, Triangle Arts Association New York, National Museum of Modern and Contemporary Art. 

https://www.jarovarga.net/

Výstavu podporil z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, Slovenský inštitút v Ríme a National Arts Council Singapore.