Artalk.cz

denní tisk 3. 10. 2018

Kristýna Žantovská napsala pro Lidové noviny článek o výstavě Krásná jizba 1927–1948 / Design pro demokracii, která právě probíhá v pražském Uměleckoprůmyslovém museu. „Účelnost předmětů, nulová zdobnost, kvalitní materiály, precizní zpracování a přijatelná cena, na kterou dosáhlo široké spektrum obyvatelstva, byly základní filozofií Krásné jizby. Zcela souzněly s demokratickými principy a entuziasmem mladé československé republiky,“ píše Žantovská a podrobně se již zaniklé prodejní instituci věnuje.

V Galerii výtvarného umění v Chebu dnes začíná výstava Velký obraz zaměřující se na divadelní opony 19.–20. století. Vystaven je například i návrh opony karlovarského divadla od Gustava Klimta, který zapůjčil vídeňský Belvedere. Prezentovány jsou rovněž scénografická řešení opon připravených pro jednotlivá představení. Více informací v regionálním vydání MfDnes.

V magazínu Esprit Hospodářských novin vyšel rozhovor s jednou ze zakladatelek Designbloku Janou Zielinski. Vzpomínalo se na začátky přehlídky, pracovní prostředí i tříbení nápadů. Tématem rozhovoru byl rovněž osobní vkus Zielinské, dvacetileté výročí Designbloku a podobně. „Designblok jsme dělali i s tím, že v Česku něco změníme, že prostřednictvím Designbloku budeme lidi zkulturňovat a dělat osvětu.

Další rozhovor Espritu poskytli Aleš Najbrt a Zuzana Lednická, jejichž grafické studio příští rok oslaví 25. výročí. Mluvilo se o řadě konkrétních věcí (loga Národní galerie nebo Masarykovy univerzity, která se setkala s kritikou i nařčením z plagiátorství), i obecných zásad ohledně fungování studia. „Je tu spousta lidí, kteří se zabývají tím, aby práci druhých kazili. Vydávají na to obrovskou energii, místo aby věci vznikaly. To je velké neštěstí,“ říká Najbrt.

Malířka Ivana Lomová představuje v pražské galerii Dolmen práce z posledních dvou let. „Dají se převést do slov, dobře se o nich píše. Rozvibrují divákovy emoce, naservírují mu porci osamění, tiché hrůzy z vlastní nicotnosti, konečnosti, bezvýznamnosti. Odvyprávějí mu příběh moderního člověka, který vyklízí pozice a po jehož existenci zbývají pouze nepatrné otisky v prostoru,“ charakterizuje její díla Radim Kopáč v Lidových novinách.