Artalk.cz

denní tisk 6. 9. 2018

V časopise Forbes Česko vyšel obsáhlý článek představující rekonstrukci Národního muzea. Prvním počinem znovuotevřeného muzea bude od 28. října Česko-Slovenská výstava, jež se přesune z Bratislavy. Text Zuzany Krajíčkové představuje muzeum jako celek včetně dalších budov, depozitářů nebo ateliérů. V současnosti expozice muzea přilákají na 400 tisíc návštěvníků ročně, s otevřením hlavní budovy předpokládá ředitel Michal Lukeš až milionovou návštěvnost.

Marek Gregor v Reflexu láká na retrospektivní výstavu Františka Kupky, která se dnes otevírá ve Valdštejnské jízdárně Národní galerie. Mezinárodní projekt se řadou výpůjček představuje celé široké spektrum Kupkovy tvorby. Gregor speciálně upozorňuje na mašinismus – díla ovlivněná návštěvou továrny Jiřího Waldese, ve kterých se Kupka zaměřil na mechaniku a opakované pohyby strojů.

Pro časopis Stavba napsala Kateřina Rottová recenzi výstavy Santiaga Calatravy Galerii hlavního města Prahy. „Způsob, jak je výstava pojatá, nedává prostor pro diskuse o předražených rozpočtech, náročné údržbě. Architektura se v domě U Kamenného zvonu vystavuje jako umělecký artefakt ve výstavních boxech. Logicky chybí zážitek z vnímání prostoru, které je její mimořádnou součástí.“

Do stejného časopisu napsal kolektiv autorů (Grohmannová, Palaščák, Žáčková) recenzi na nově otevřené umělecké centrum v Humpolci – 8smičce. V jinak příkladné rekonstrukci staré továrny na suknu našli rovněž několik sporných míst související s na první pohled nejasnou funkcí některých prostor. „8smička je ojedinělým počinem soukromého investora, který se důstojně přiřazuje k nemnoha podobným projektům, jako je například brněnská Fait Gallery.“

Petra Žallmannová se v časopise Tvar věnuje knižní tvorbě o výtvarném umění pro děti. Vysoce hodnotí například snahy Moravské galerie na tomto poli – knížku Jak se dělá galerie i programy pro děti v rámci výstav a expozic. Dále doporučuje publikaci Klacky v galerii, kterou vydala Galerie Rudolfinum a Výpravnou Van Goghovu hvězdnou noc od Michaela Birda, jež vyšla v českém překladu. K ní má však i výhrady: „Kniha se v touze po pochopitelnosti ve svých příbězích snaží o jistou idealizaci a zjednodušení. Jenže neubližuje ten banální příběh skutečnosti, neolupuje ji o šťavnatou chuť reálného umělcova života a okolností tvorby?“

V časopise Instinkt vyšel text Kláry Čikarové o sochařské realizace Tona Stana, která vznikla v rámci letního projektu pro zámek v Mikulově. Pomocí detektoru kovu sbíral kovové předměty z nedávné historie, které tavil a měnil v nové objekty. „S fotkou to musíte udělat tak; přijedete, nafotíte a pak jedete někam pryč fotky zpracovat. Na to tu ale nejsou podmínky, techniku mám ve svém ateliéru, a já zde chtěl být po celou dobu,“ vysvětlil Stano, proč se nevěnoval fotografování, které ho proslavilo.