Artalk.cz

denní tisk 20. 8. – 25. 8. 2018

„Autorky expozice Marie Klimešová s Milenou Kalinovskou zde opět připomínají, jak výjimečnou osobností Jiří Kolář byl. Že vedle snadno rozpoznatelné originální formy svých děl zdejší umění obohatil i ojediněle adresným obsahem, kterým glosoval situaci v naší společnosti,“ píše Jan H. Vitvar v pondělním (20. 8.) Respektu. Sumíruje Kolářův Týdeník 1968 v kontextu dějin i osobních událostí Jiřího Koláře, jehož díla zejména se vztahem k roku 1968 jsou k vidění v paláci Kinských Národní galerie.

Ivana Svobodová v Respektu popisuje současný stav Národního muzea a jeho nejbližší plány. Po dlouhých letech byla dokončena rekonstrukce fasády, nyní se pracuje v interiéru, který se má co nejvíce přiblížit stavu v době vzniku. Přízemí muzea se již k 28. říjnu otevře výstavou připravovanou spolu se Slovenským národným muzeem rekapitulující soužití Čechů a Slováků a prezentací dvou set nejcennějších děl muzea.

Do časopisu Týden napsala Klára Čikarová text o výstavě na zámku v Mikulově. Několik místností zámku bylo na měsíc vyčleněno jako ateliéry několika českým i zahraničním umělcům, jejichž díla jsou zde nyní vystavena. Čikarová se postupně věnuje většině z nich a popisuje rovněž atmosféru jejich vzniku. K vidění jsou práce Pavla Opočenského, Jakuba Špaňhela nebo Tey Dohnalové.

Ondřej Horák v Týdnu přibližuje kauzu s Banksyho reakcí na výstavu jeho díla v Moskvě. Ta probíhá bez jeho vědomí, je však založena na zápůjčkách ze soukromých sbírek. Banksy na Instagramu zveřejnil SMS konverzaci s fanouškem, který ho na ruskou výstavu upozorňuje. Jedna z reakcí na tento post však počítá s tím, že se jedná o promyšlený trolling nebo dokonce umění.

Národní galerie otevřela další fotografickou výstavu Josefa Koudelky tentokrát zaměřenou čistě ne jeho dokumentaci srpna 1968. Spolu s ní byly otevřeny rovněž výstavy Hořící srdce Jiřího Petrboka a Záhada Čapkova koberce představující koberec ze 16. století, který inspiroval Karla Čapka k slavné povídce. Pavel Vokatý se ve středečních (22. 8.) Lidových novinách věnuje i kontroverzi kolem výstavy Charta Story. Jedna z autorek, Zuzana Brikcius, si otevřeným dopisem ztěžovala na spolupráci s NG. Jiří Fajt neváhal s odpovědí.

Regionální vydání MfDnes a Práva se ve středu věnovaly eskalaci sporu mezi Ústeckým krajem a majitelkou zámku v Peruci Dominikou Matušovou. V části zámku působila do roku 2016 Pamětní síň Emila Filly, kvůli rekonstrukci zámku, na jehož části má kraj věcné břemeno, však musela být jeho díla odvezena do Loun. Majitelka zámku viní kraj z narušení statiky celého křídla špatně svedenou kanalizací, kraj se hodlá proti tomuto nařčení bránit soudně.

Jan Šída připravil pro čtvrteční (23. 8.) Právo rozhovor s malířem Maximem Havlíčkem vystavující nyní v pražském Vnitroblocku a Kavárně, co hledá jméno. „Lezu po plátně, matlám barvy na sebe, leju je na plochu, chodím po ní, využívám i pot nebo krev. Chci pracovat s celou hmotou, proto užívám brutálního fyzického malířství. Vznikla nová technika.“ Ač autodidakt, Maxim se malbou obrazů živí ve Spojených státech.

Lucie Drdová napsala pro magazín proč ne? Hospodářských novin několik tipů na návštěvy evropských venkovských výstavních prostor fungujících i v letních měsících. Láká do švýcarských Alp, na belgické pobřeží nebo do anglického Somersetu. Jejím osobním tipem však je galerie Continua v toskánském San Gimignanu. „Nejenže je atmosféra velkorysých prostor zcela dechberoucí, také výstavní program představuje originální kombinaci starého umění s etablovanými a mladými umělci,“ (nyní Daniel Buren a Anish Kapoor).

Pražská galerie Entrance, sídlící v Břevnově, představuje díla vyučujících Ateliéru malby I na AVU Roberta Šalandy a Lukáše Machalického. „Ledabylost jako zdůrazněná chyba je jedním ze spojujících motivů tvorby obou umělců. (…) Možný závěr je v tom, že oba přes záměrnou banalitu výrazu mají důvěru ve smysl a sílu umění bez programové účelovosti či přímo společenské upotřebitelnosti, aniž by tím vznikal nějaký uzavřený svět krasoduchů,“ uvažuje Filip Šenk v pátečních (24. 8.) Lidových novinách.

Peter Hirjak dokončuje dokument u umělkyni působící ve Velké Británii, Míle Fürstové. V rozhovoru s umělkyní, který pro magazín ego! Hospodářských novin vedla Tereza Hromádková, se mluvilo o uměleckých začátcích Fürstové, jejímu přestěhování do Británie, spolupráci s kapelou Coldplay nebo trhu s uměním: „Do jisté míry mi vyhovuje, že se mohu držet stranou prostředí, kde se s uměním obchoduje. Mám pocit, že se v něm neumím moc pohybovat.“

Pohybuje se na rozhraní výtvarného a slovního projevu, využívá struktury vzniklé z písmen a číslic, které však už ztratily svůj původní smysl a získaly význam vizuálně působících znaků,“ charakterizuje Jiří Machalický tvorbu Eduarda Ovčáčka v sobotních (25. 8.) Lidových novinách. V článku se věnuje rovněž Ovčáčkově reakci na srpen 68, po kterém byl perzekvován.

Galerie Egon Schiele Centrum v Českém Krumlově slaví výročí své i republiky výstavou osmi současných umělkyň. Judita Matyášová se v sobotních Lidových novinách věnuje především tvorbě Marie Blabolilové, Marie Mackové, Toybox a Ikuko Mijazaki.

V severomoravském vydání sobotního Práva vyšel článek o jedné ze dvou Hückelových vil v Novém Jičíně, ve které chce město galerii, taneční a hudební scénu nebo učebny pro kurzy pro dospělé. Město nyní představilo vítěznou architektonickou studii vzešlou z pera olomouckého architekta Milana Obenause. Cenné vily z konce 19. století město před časem koupilo zchátralé od soukromníka.