Artalk.cz

denní tisk 6. 8. – 11. 8. 2018

V pražské galerii SmetanaQ vystavuje spolu se sochařem Eugen Jindrou (alias Morgenabendtotem) Kurt Gebauer. Při této příležitosti s ním připravila Klára Čikarová rozhovor pro časopis Týden (vyšel v pondělí 6. srpna). Mluvilo se nejen o současné výstavě, ale celkově o nejnovější Gebauerově tvorbě. Prostor byl věnován i vzpomínkám na studentská léta nebo na Gebauerovo oblíbené plavání.

Olomoucké vydání MfDnes otisklo rozhovor s ředitelem Muzea umění Olomouc Michalem Soukupem. Hlavním tématem bylo SEFO, které je nyní nejblíže k možné realizaci. Mluvilo o tom, proč na projekt nebyla vypsána architektonická soutěž, kdy by se mohla budova otevřít (rok 2024) i o dalších plánech muzea do budoucna – nově upraven by měl být například románský Zdíkův palác.

Blanka Frajerová se v úterních (7. srpna) Lidových novinách věnuje výstavě Martina Krajce v pražské Galerii DSC. „Krajc od začátku své umělecké kariéry tíhne k pulzujícímu světu, který se snaží svérázným rukopisem zobrazit na plátně. Studijní pobyt v komunikačně živějším Španělsku dodal jeho započaté cestě silnější náboj, pomohl mu najít nápadnější řešení, zbavit se strachu z novátorství i risku, že ne každému se svou tvorbou zavděčí,“ hodnotí Frajerová.

Ve středečním (8. srpna) deníku E15 se Nguyen Thuong Ly věnovala plánům Adrieny Krnáčové na výraznou přestavbu zbytků někdejšího Stalinova pomníku na Letné. Proti plánům využít podzemní prostory pro galerie nebo koncertní sály se ostře postavil starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Bojí se, že by lokalita přišla o své současné kvality. Nápad primátorky naopak uvítal ředitel Národní galerie Jiří Fajt.

V Lounech finišují práce na úpravě prostranství před Vrchlického divadlem, pro které v roce 1962 navrhl Zdeněk Sýkora protipožární oponu. Ta se při nedávné rekonstrukci ztratila, ale její geometrický motiv zaplní právě piazzettu před divadlem. Dílo nebude vytvořeno jako mozaika, ale malba z probarvené trvanlivé epoxidové pryskyřice. Více v severočeském vydání MfDnes ve čtvrtek 9. srpna.

Jiří Machalický napsal pro páteční (10. srpna) Lidové noviny profil galerie AP, kterou v části své projekční kanceláře a ateliéru provozuje Josef Pleskot se svou ženou. Od roku 1995 zde nepravidelně probíhají výstavy řady význačných českých umělců. „Výstavní činnost není pro architekta Josefa Pleskota samozřejmě hlavní pracovní náplní, ale svědčí o vybraném vkusu a smyslu pro kvalitu bez ohledu na to, k jaké generaci a jakému výtvarnému okruhu umělci patří.“

V pražské MfDnes byly v pátek představeny již výše zmíněné plány na využití podzemí Stalinova pomníku na galerii. Článek informuje o názorech primátorky a zástupců Prahy 7, kteří tento projekt nepodporují. Dle Mikuláše Kroupy ze společnosti Post Bellum mapující vzpomínky pamětníků 20. století mu navíc primátorka slíbila, že prostory budou využity pro Institut paměti národa.

Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích láká na výstavu 100+1 Hollar představující to nejlepší z české grafické tvorby posledních sta let. „Jestliže si Sdružení českých umělců a grafiků Hollar při svém vzniku před stoletím vytklo úkol dostat grafickou tvorbu na stejnou úroveň jako ostatní umělecké disciplíny, probíhající výstava je důkazem, že ho už dávno splnilo,“ píše Jan Šída v sobotním (11. sprna) Právu.

Zdeněk Lukeš se v sobotní Orientaci Lidových novin věnuje Landscape festivalu, který po letech opět probíhá v Praze. „Letos si organizátoři z pražské Galerie Jaroslava Fragnera vybrali několik míst, která sice leží v rozšířeném centru, jejich současný stav tomu ale neodpovídá. Spojuje je trasa, jejíž mapu opatřenou heslem Objevte pražskou divočinu nabízejí pořadatelé každému zájemci. I před rodilým Pražanem se tak otevírají překvapivé lokality, kam možná už dlouho nezavítal, ba některé z nich ještě ani neviděl.“