Ve věku 88 let zemřel architekt Stanislav Hubička, autor Nuselského most

8. 8. 2018ČTK Infoservis

Ve věku 88 let zemřel architekt Stanislav Hubička, uvedla dnes Česká televize. Byl posledním žijícím autorem návrhu Nuselského mostu v Praze. Jeho syn Radan Hubička, který je také architektem, ČTK dnešní úmrtí otce potvrdil. Stanislav Hubička byl autorem i budovy bývalého Mezinárodního svazu studentstva v Praze nebo stanice pražského metra Vyšehrad, která leží v pankrácké opěře Nuselského mostu. Zabýval se urbanismem i historickými stavbami. V roce 2011 dostal v rámci ceny Grand Prix architektů Cenu za celoživotní dílo.

Nuselský most je jednou z klíčových staveb pražského dopravního systému, ale také významným technickým a architektonickým dílem. Hubička uváděl, že spolu s dalšími autory vycházeli z toho, že jde o most ve městě, a ne v krajině. Zvolili proto nikoli tradičnější oblouk, ale přímku jako jeho základní linku, která se podle nich snese s charakterem města.

Plány na přemostění hlubokého údolí Botiče vznikaly již počátkem 20. století a konalo se několik architektonických soutěží. Teprve ta z roku 1960 spěla ke stavbě; ovlivnily to i výhody předpjatého betonu, který byl vyvinut během války a začal se v Československu od 50. let používat.

K realizaci byl vybrán až v pořadí třetí návrh inženýrů Jana Vítka a Miroslava Sůry a architekta Roberta Bucháčka. Konečnou podobu upravil Projektový ústav dopravních a inženýrských staveb (PÚDIS) s hlavním inženýrem projektu Vojtěchem Michálkem, dopravním inženýrem Svatoplukem Kobrou a architektem finálního tvarování mostu Hubičkou. Nuselský most se stavěl od roku 1967 a otevřen byl v roce 1973. Dodnes je jednou z největších staveb z předpjatého betonu v ČR.

Stanislav Hubička vystudoval Vyšší průmyslovou školu stavební v Praze a v letech 1948 až 1952 Fakultu architektury a pozemního stavitelství. V té době se zaměřoval na funkcionalismus s důrazem na čistotu formy, konstrukci a výrazný výtvarný element v architektuře. Od 50. let minulého století prošel řadou nově vzniklých projektových ústavů, až v závěru zakotvil jako hlavní tvůrčí architekt v PÚDIS, kde se kromě přemostění Nuselského údolí zabýval řešením podpovrchové dopravy v centru Prahy, parkem Folimanka či některými ze stanic metra trasy C.

Stopy jeho práce jsou v centrální části Prahy - zabýval se úpravou Václavského náměstí a jeho uvolněním od tramvajové dopravy a začlenění zelených ploch. Podle jeho návrhu bylo upraveno Smetanovo nábřeží v úseku Národní divadlo - Karlův most, prostor nádvoří Platýz, prostor náměstí Republiky, prostor Alšova nábřeží s vazbou na Karlův most, řešení Letenské terasy s vazbou na úsek Belvederu a osy Pařížské ulice. Věnoval se i řadě územních plánů v Praze.

V 70. letech Hubička vedle Kotěrovy Právnické fakulty a hotelu Intercontinental od Karla Filsaka na rohu Pařížské ulice navrhl a realizoval objekt Mezinárodního svazu studentstva (1974). Následně se zabýval i památkově historickou tematikou, třeba návrhem rekonstrukce Královské cesty v úseku Prašná brána - Karlův most s přechodem do ulice Mostecké. Jednou ze zálib architekta byla orientace na výtvarné dílo v architektuře, a to jak ve veřejném prostoru tak v interiéru.

ČTK | Jakékoliv publikování nebo další šíření obsahu České tiskové kanceláře je bez písemného souhlasu Artalk z.s. zakázáno. ©ČTK