TZ: Marek Šefrna a Rozálie Hanáková

Marek Šefrna a Rozálie Hanáková / Další posun / kurátorky: Dana Dvořáková a Pavla Maslejová / Galerie Monomach / Brno / 19. 7. - 15. 8. 2018

Instalace Marka Šefrny a Rozálie Hanákové pojmenovaná „Další posun“, jak již odpovídá názvu, pracuje hned na několika úrovních s principem citace a přímé apropriace, a rozvíjí tak úvahy nad otázkami autorství a originality uměleckého díla. Společně v tomto případě vycházejí z konkrétního uměleckého počinu Tomáše Vaňka z roku 2001 s názvem Particip č. 20 – Interpretace, v němž si autor přivlastňuje určité vybrané motivy z díla Josefa Lady, které staví do nového kontextu jednak doplněním „nevhodnými“, často lehce vulgárními (a někdy až na druhý pohled patrnými detaily) a zároveň použitou technikou nástěnné sprejové malby přes vlastnoručně vyřezávanou šablonu. Vaněk, který za svou práci získal Cenu Jindřicha Chalupeckého a současně se dostal do sporu s dědici autorských práv k Ladovu dílu, dal oběma autorům, kteří jsou studenty jeho ateliéru na Akademii výtvarných umění,  svolení využít „originální“ šablony, s nimiž mohli nakládat jak uznají za vhodné. V roce 2017 tak Marek Šefrna a Rozálie Hanáková realizovali v pražské galerii IDEAL výstavu, s níž nyní zajímavým zpusobem reagují na specifický prostor v galerii Monomach.

Společnou instalaci zde tak koncipují na základě kombinace původních Vaňkových šablon a vlastních kopií, které podle nich vyřezali. Nástěnná malba v pastelových barvách (shodou okolností trefně  korespondující s exteriérem  galerie) a evokující typickou tapetu z dob socialismu, využívá nejzákladnější obecné typologie motivu slunce, stromů, domu a vln vodní hladiny. Určitou vizuální i konceptuální spojnici pak představuje prvek ptáka s rozepjatými křídly, přičemž na proces jeho vzniku poukazuje skvrna ve stejném odstínu, přitomná na konkrétní Vaňkově šabloně, která je rovněž součástí instalace. Výsledná práce spojující mnohovrstevnaté pojetí obou již zmiňovaných tvůrčích postupů, tak svém důsledku představuje do značné míry vyhrocenou situaci poukazující na danou problematiku, jež byla atraktivní i pro mnohé umělce v minulosti a postmoderní umělecké vyjadřování jako takové.