Artalk.cz

denní tisk 9. 7. – 14. 7. 2018

V pondělí (9. 7.) vyšel v Lidových novinách článek Lenky Lindaurové rekapitulující Smetanovu výtvarnou Litomyšl, která již tradičně doprovází hudební festival. Zaujaly ji především realizace dvojice Václava Ciglera a Michala Motyčky, které jsou k vidění ještě do začátku září ve městě a v Galerii Miroslava Kubíka. Přehlídce však škodí nejasná dramaturgie i nepovedená reklama.

V pondělním vydání časopisu Týden je k přečtení text Kláry Čikarové o souborné výstavě československé fotografie v Oblastní galerii v Liberci. Výstava uspořádaná ze soukromé sbírky PPF Art nabízí průřez tím nejlepším, co zde z posledních 150 let vzniklo, soustředí se ale i na méně známá, ale vlivná jména.

Stejná autorka napsala pro Týden rovněž recenzi výstavy Anatomie skoku do prázdna, kterou v Masných krámech prezentuje Západočeská galerie v Plzni. K vidění jsou díla československých výtvarníků reagujících na události roku 1968. „Jen jedno na plzeňské výstavě chybí – kontrast děl blahořečících sovětským „osvoboditelům“. Prostor tu přenechali jen těm, kdo ho v době normalizace příliš neměli.“

Pro úterní (10. 7.) Právo napsal o liberecké fotografické výstavě Jan Šída: „I když je výstava v bývalém prostoru bazénu, rozhodně není na vodě. Je pečlivě sestavená a koncipovaná tak, že i návštěvník ne zcela znalý dějin naší fotografie pochopí její vývoj i umělecký přínos.“

V plzeňském Národopisném muzeu probíhá výstava věnovaná Československému svérázu, snahám nalézt v lidovém umění typické prvky vedoucí k ustanovení národního stylu. Tyto tendence se objevují již v 70. letech 19. století, vrcholu však dosáhly na začátku první republiky. Článek postavený na vyjádřeních kurátora Michala Chmelenského vyšel v úterní plzeňské MfDnes.

Jedním z témat časopisu Nový prostor (nové číslo vyšlo v úterý 10. 7.) je Léto v továrně. Přečíst si můžete profil nového galerijního prostoru 8smička v Humpolci a rozhovor s jeho ředitelkou Marcelou Strakovou. „Chceme, aby nás lidé brali jako instituci s pozitivním přístupem, která tu chce něco změnit k lepšímu. Chceme zasahovat do veřejného prostoru, být platformou různých aktivit,“ řekla o plánech galerie v samotném městě.

V rámci rubriky jsou dále představeny některé další konverze starých továrních areálů. Depo a Papírna oživují kulturní scénu Plzně (v Novém Prostoru vyšly rozhovory s památkářem Karlem Zochem a provozovatelem Depa Jiřím Suchánkem). Prostor je dále věnován kladenskému dolu Mayrau nebo obrodou Dixovy brusírny v údolí Úpy v Krkonoších na Fabriku Černý důl.

Pro středeční (11. 7.) Právo připravil Jan Šída rozhovor s výtvarnicí Mílou Fürstovou, jíž právě skončila samostatná výstava v londýnské galerii Eames Fine Art, která je její domovskou institucí. Mluvilo se o jejích coverech alb (například pro Coldplay) nebo spolupráci s firmou Mattoni, pro níž navrhla přetvoření jednoho z reklamních poutačů v umělecké dílo. „Má cesta není vázaná na velké cíle. Důležité je mít možnost po ní jít. To, že mohu dělat umění, považuji za dar.“

Na Poslední straně Lidových novin ve čtvrtek (12. 7.) napsal Pavel Vokatý sloupek o posledních plánech se Slovanskou epopejí Alfonse Muchy. Kancelář primátorky Adrieny Krnáčové navzdory doporučení odborníků navrhla umísti díla na výstaviště, kde jim bude přistavěna budova k Lapidáriu Národního muzea.

V pátečních (13. 7.) Lidových novinách pokračuje seriál Jiřího Machalického o českých galeriích. Tentokrát představuje pražskou Galerii Hunt Kastner. Vyzdvižena je především v české prostředí poměrně výjimečná snaha galerie prezentovat díla svých umělců na mezinárodních uměleckých veletrzích nebo příkladné financování provozu skrze výdělky, granty i další zdroje.

V Orientaci Lidových novin v sobotu (14. 7.) vyšel článek Radima Kopáče o výstavě fotografa Cecila Beatona v pražském Museu Kampa. Fotil především slavné osobnosti včetně britské královny, avšak: „Beaton nebyl bůhvíjak skvělý fotograf. Možná to věděl, a proto se té nálepce vyhýbal. Fandil jasně povrchu, vnějškovosti, hrál na první dobrou. Promyšlená kompozice, práce se světlem, psychologie figur? Spíš míň než víc.“